Isnin, 24 November 2014

KEPELBAGAIAN BIO PUN KENA REMBAT.. HAMPEHHH!!


MUKADIMAH: LANJUTAN daripada pendedahan Utusan Malaysia berhubung situasi kemusnahan alam sekitar di Cameron Highlands, pihak kami menerima aduan beberapa lagi lokasi yang turut menuntut perhatian ramai. Menerusi Laporan Khas hari ini, wartawan dan jurugambar Utusan Malaysia mengetengahkan realiti terkini Tasik Chini, Pahang merupakan sebuah tasik yang diiktiraf agensi Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (PBB) kerana kekayaan rizab biosfera.

Namun, tasik air tawar semula jadi kedua terbesar di negara ini dilihat semakin bergelut untuk mengekalkan keaslian semula jadi akibat dihambat aktiviti manusia di sekelilingnya terutama perlombongan dan pembalakan hinggakan jangka hayat tasik ini turut menimbulkan perdebatan. Sedangkan dahulu, permata pelancongan Pahang ini sentiasa menggamit pelawat dari seluruh dunia tetapi kini, tasik yang sarat dengan kisah legenda itu menuntut komitmen semua pihak bagi menyelamatkannya agar Orang Asli yang tinggal di tebing Tasik Chini dapat terus bergantung hidup kepada tasik tersebut. - UtusanM'sia


Adoiii.. cakap banyak pun tak guna.... buat sakit hati.. kalau bebudak tu bleh la dinasihatkan.. tapi ni dah besar panjang.. dah tua bangka.. kira nasihat pakai pelempang jer.. tapi nak buek camno.. dah itu jer tahap pemimpin yang tinggal kat negara kita sekarang ni.. jadi korang tahan jer ler..

Dan kalau nak di ikutkan masalah ni bukan setakat kat Chini jer.. tapi berlaku dimana-mana.. malah kat kampung gua pun sama gak.. gua tengok dah habis segala tok nenek hutan dan bukit bukau kena tibai.. buat ladang katanyer.. sedangkan orang kampung nak mintak tanah punya ler susah.. ada jer syarat dan alasannyer.. tapi diorang sedap-sedap jer merembat.. macam harta pusaka tok nenek diorang dibuatnyer .. puiii..

Tapi kat dalam TV bukan main lagi bercerita.. Malaysia ni bertuah ler sebab kaya dengan kepelbagaian bio.. Malaysia ni komited ler terhadap pemuliharaan ekosistem bagi generasi yang akan datang.. gua yang tengok iklan kepelbagaian bio kat TV tu pun hangin satu badan.. ikutkan hati mau jer gua karate TV 14 inci gua tu.. biar bersepai..

Dan bagi menenangkan jiwa dan kepalo otak kita dengan masalah alam sekitar ni..apakata kita ingati dan hayati sikit bait-bait iklan yang kluar kat TV tu.. biasanyer iklan ni kluar time tengah-tengah malam.. time tokey balak.. tokey lombong dan pihak berkuasa termasuk pak-pak menteri dah tidor.. 

Malaysia merupakan bumi yang bertuah yang kaya dengan kepelbagaian bio. Kepelbagaian bio merangkumi semua benda hidup serta ekosistem yang merupakan habitat bagi kehidupan ini. Kita semua adalah sebahagian dari jaringan kehidupan yang kompleks ini dan saling bergantung antara satu sama lain. Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara paling kaya dari segi kepelbagaian bio.. blaa..blaa..blaaa

Bagi memastikan generasi akan datang dapat terus menikmati dan memperolehi faedah daripada kepelbagaian bio, usaha yang menyeluruh perlu dilaksanakan bagi melindungi sumber kepelbagaian bio ini.


Malaysia komited terhadap pemuliharaan ekosistem, kepelbagaian spesis dan genetik. Dasar Kepelbagaian Biologi Kebangsaan menyediakan arah tuju pengurusan kepelbagaian bio di Malaysia. Selaras dengan dasar ini, kerajaan Malaysia telah mengguna pakai wawasan bersama mengenai kepelbagaian bio yang terdiri daripada 3 pendekatan utama. blaa..blaa..blaa


Perlindungan terhadap kepelbagaian bio adalah penting bagi generasi sekarang dan generasi akan datang. Marilah kita bersatu bagi mencapai wawasan bersama mengenai kepelbagaian bio dengan hidup secara harmoni bersama alam semulajadi. Kepelbagaian bio tanggungjawab kita bersama.


Aperrr!!!! kepelbagaian bio tanggungjawab kita bersama.. KEPELBAGAIAN BIO TENGKORAK LUUUU...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan