Khamis, 18 Disember 2014

MANCING KENA LESEN.. MENJALA TAK KENA KER..


Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri hari ini membatalkan serta-merta cadangan Jabatan Perikanan untuk mengenakan lesen terhadap pemancing mulai tahun depan.

Beliau berkata walaupun peraturan itu selaras dengan garis panduan Pertubuhan Makanan dan Pertanian (FAO) Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) dan digunapakai di banyak negara, namun didapati belum masanya peraturan itu dikuatkuasakan di negara ini.


Katanya peraturan melesenkan pemancing diluluskan drafnya oleh Jabatan Peguam Negara pada 2012.. - TheM'sianInsider


Kalau bab pancing memancing ni gua mengaku yang gua ni bukan la sorang kaki pancing tahap tegar.. yang sanggup menghabiskan masa dan duit kerana pancing.. tapi sekali-sekala atau dua tiga tahun sekali tu boleh la gua layan.. itu pun tak bleh lama.. setakat sejam duo tu bleh la gua bertahan.. lepas tu pancing ke mano gua pun entah ke mano.. bukan apo gua ni memang jenis manusia cepat bosan.. tak sabar.. dengan awek pun sama gak..

Agaknyer sapa yang sanggup duduk duo tiga jam kat tepi sungai atau lombong yang belum tentu ado hasil.. ada tu dari pagi sampai ke potang malah ada yang bawak ke malam melepak menunggu joran sambil melayan nyamok.. umpan habis berkilo-kilo tapi satu hapah pun tak sangkut.. sampai terlelap-lelap nasib baik tak tergolek masuk sungai.. dah tu balik rumah kena leter plak lagi dengan bini.. potpet.. potpet!! itu sebabnyer gua cakap kaki pancing ni hanya untuk orang yang sabar jer.. yang jiwa kental…

Nasib baik la gua ni tak terkena badi pancing.. atau jadi taik pancing.. kalau tak dah tentu dunia gua sekarang hanya kat tepi sungai.. tepi laut.. tasik atau tepi lombong.. silap-silap hari raya pun gua beraya kat tepi sungai jer.. macam member gua si Dolah Karan.. orang raya sebok berjalan rumah sedaro maro.. yang dia sebok beraya dengan pancing kat tepi sungai.. tak ke gilo..

Itu sebabnyer gua tak kisah pun kalau Pak Menteri nak mengenakan lesen memancing pada semua pemancing tegar kat Malaysia ni.. bagi gua lagi mahal lagi bagus.. biar padan dengan muko diorang.. tapi mengikut kategori la macam lesen memandu.. dari lesen A untuk orang cacat hinggalah ke lesen kenderaan berantai.. tapi jangan plak lepas ni semua nak di lesenkan sampai nak main gasing pangkah.. main guli.. main konda kondi.. tangkap rama-rama dan usya awek pun kena lesen.. haaa itu baru gua marah.. hobi febret gua tu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan