Jumaat, 3 Jun 2011

ASTORA.. MENGIMBAS KISAH SILAM..

Bekas penulis kontroversi Utusan Malaysia Astora Jabat akan bertanding dalam pilihan raya Thailand atas tiket Parti Harapan Baru (NAP) yang dinaungi bekas perdana menteri Jeneral Chavalit Yongchaiyud pada 3 Julai ini. Astora akan bertanding di parlimen Ruso - salah satu daripada empat kawasan majoriti Melayu-Islam dalam Wilayah Narathiwat, di Selatan Thai - yang juga kampung kelahirannya. "Saya diberi tawaran oleh Jeneral Chavalit kerana melihat jasa saya dalam bidang kewartawanan dan menolong bekas Perdana Menteri Tun Mahathir... - M'siakini

Caya la lalu Astora.. setelah sunyi sepi tanpa berita.. tetiba dengar lu dah beralih arah kedunia politik.. dan paling best lu jugak akan menjadi calon untuk pilihanraya di Thailand akan datang... alaa tak mustahil pun.. sebab gua tau lu punyer kabel politik memang power kat M’sia ni.. kena plak lu dulu adalah antara penyokong tegar kepada Mahathir dan UMNO.."

Astora Jabat… satu sosok nama yang agak top satu ketika dulu.. pandangan beliau dalam mengutarakan isu agama dan politik di lihat agak songsang.. kontroversi dan janggal pada sesetengah pihak di negara kita ni.. seperti masalah aurat.. tiada azab kubur.. ada firaun baik dan yang best makan daging katak sebenarnyer tak haram.. sama seperti makan daging tupai.. cumo terpulang ler kat korang nak makan.. kalau korang suka.. daging buaya tu pun korang oleh pulun.. daging anjing dan daging tapir gua tak tau la..

Ini adalah berdasarkan pendapat beliau dalam al-Quran menyebut hanya babi jer yang haram dimakan.. sedangkan haiwan lain halal dimakan kecuali bangkai.. darah yang keluar mengalir.. binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah dan yang mati tercekik dan yang mati dipukul.... (klau rajin korang belek-belek ler balik artikel beliau ni di utusan.com.my bertajuk Kecoh Hukum Makan Katak..)

Pandangan janggal Astora dalam ruangan Bicara Agama dan kritikan politik beliau yang kaw-kaw terhadap pembangkang di Utusan bukan sahaja mendapat perhatian dan kritikan dari segelintir para ulamak dan mufti… malah turut menjadi mangsa hentaman dan kritikan yang kaw-kaw jugak dari pihak pembangkang.. namum begitu Astora tetap mendapat sokongan padu dari geng-geng UMNO.. begitu ler kuatnyer pengaruh si Astora ni..

Apa tidaknyer.. sewaktu ramai pemimpin UMNO yang kecut telur ketika Mahathir dan Umno dihentam kiri dan kanan.. bermula dari kes pemecatan Anwar Ibrahim sampai ler Mahathir pencen.. si Astora ni la yang menjadi hero dan tukang pukul..

Gua perhatikan Astora ni memang slamber.. walaupun ada tulisan beliau yang gua tak berapa nak setuju...tapi gua respek dengan si Astora ni kerana beliau sanggup naik ke pentas PAS untuk berdebat.... walaupun kena booooo!! itu tak menjadi soal.. yang penting lawan.. nak harap pemimpin UMNO berdebat.. hadooo!! klau ada masa tu pun stakat Ibrahim Ali jer ler.. (gua pernah pecah perut tergelak berguling bila dengar kaset Ibrahim Ali berdebat dengan geng PKR masa dulu.. acara debat dah jadi acara lawak.. tapi abang Brahim tetap slamber... hahaaahaaa!! )

Di era pemerintahan Pak Lah... bekas ketua pengarang majalah Al-Islam ini jugak turut berkesempatan menyumbangkan idea.. masa dan tenaga dalam menjayakan promosi Islam Hadari.. malang hayat beliau di Utusan tidak lama dan terus hilang.. seperti hilangnyer Pak Lah bersama Islam Hadari...

Sebenarnyer gua tidaklah begitu rapat dengan sosok yang mengaku tiada bermazhab bernama Asora Jabat ni.. namun begitu ada jugaklah beberapa kenangan lawak antara gua dengan member gua si Nuek Haikal yang masih segar di ingatan sepanjang gua mengenali beliau.. dari segi persahabatan gua mengaku beliau ni memang baik.. peramah.. kaki lawak.. tak sombong... kira boleh dibuat kawan ler..

“Astora.. bukan ker kalau kita pegang anjing atau babi.. kita disuruh basuh dengan air tanah dan lepas tu dibilas plak dengan air bersih beberapo kali...?” tanya gua satu hari ketika kitorang melepak dan beborak sewaktu minum petang di sebuah gerai di Shamelin..

“Apa susah-susah basuh dengan air tanah.. basuh dengan sabun jer boleh..”

“Aii kan ker Nabi suruh kita samak dengan air tanah?”.. tanya gua keliru..

“Alaa.. zaman Nabi dulu mana ler ada sabun..”jawab beliau slamber..

Mendengar kata si Astora gua pun terdiam.. nak berhujah apa lagi.. nanti klau disuruhnyer gua bukak hadis.. apa la yang gua nak bacakan.. dah ler gua bukannyer pandai sangat bab-bab agama dan hadis ni....

8 ulasan:

  1. ooo aku kenal dia ni...ala masa samo-samao ngaji tasauf.... semanggoiii... ala apa nama ustaz tu... dol keke..

    BalasPadam
  2. pernah gak baco ruang Astora Jabat nie tapi pening gak nak faham .... ada sorg lagi tu ...sapo tah ... Wahid Kasran pn den ponah baco... tu lagi lama ..zaman bila tah!!

    BalasPadam
  3. manhasan.. lu kenal ker itu astora patut ler dia asyik tanyo lu.. klau bleh nak join lu bikin album siam..

    TukangKarut.. bilo lu sebut wahid kasran baru gua teringat.. dio ni antara penulis terhebat yg lahir di utusan skitar tahun 90-an.. x silap gua kolum beliau kisah benar di utusan juga telah di banned kerana terlalu bnyak unsur 18sx dan double meanning.. pernah ler skali gua jumpa brader ni stelah beliau blik dari jd wakil utusan kat jakarta.. hayat dio kt utusan pun tak lamo.. yg best artikel dia yg 18sx tu yg buek orng suko baco.. temasuk la gua.. huhuhuhuu

    BalasPadam
  4. ooo peminat fanatik la nie ...ish2x 18sx kamu suke baco yer... gua baca gak ... hahaha... dah bapak den beli surat khabor nye ..kena la baca kan ... kena tau gak asam garam kehidupan nie... macam betul je ceta nye...

    BalasPadam
  5. Astro tu memang Den selalu baco artikelnya..sebob dio akan bori statment yg selalunyo kontroversi ...Den memang goma macam tu

    BalasPadam
  6. Den Cdo.. trimo kasih la krano sanggup menjongah blog gua ni haa.. biaso la tu Den.. bondo yg kontroversi ni la orang suko baco.. silap2 namo pun copek popular.. gua raso pun nak cubo gak buek kontroversi ni tp tak reti la plak.. nt sobab nak sngat kontroversi.. peminat tak carik.. polis plak yg datang rumah mencarik.. hahahaaa

    BalasPadam
  7. TukangKarut.. gua ni tak la fanatik sangat ngan kolum Kisar Benar si wahid kasran tu.. tapi suko la baco sampai limo kali ulang..

    BalasPadam
  8. mak aiii... limo kali tu...ada rupo surat khbor lagi ke kali ke onam tu ... mau ropa belacan tu..

    BalasPadam