Rabu, 30 November 2011

MASIH LAGI CERITA BOLA..

KEKALAHAN 2-3 pasukan Harimau Muda kepada Bahrain dalam saingan Kumpulan C kempen kelayakan Olimpik 2012 Zon Asia pada Ahad lepas ternyata mengecewakan banyak pihak. Lebih kecewa, skuad negara yang mendahului dua gol menerusi ‘arkitek’ muda, Nazmi Faiz Mansor dan Mahali Jasuli terpaksa akur dengan kebangkitan pasukan pelawat yang meledak tiga gol pada lewat permainan menerusi penyerang gantian, Saad Salah Al-Amer dan Isa Ahmed Muthanna.

Paling teruk, ‘malapetaka’ itu berlaku semasa Bahrain terpaksa beraksi dengan 10 pemain setelah Fahad Tareq Showaiteb dilayangkan kad merah pada awal babak kedua. Ekoran daripada itu, timbul nada-nada ‘sumbang’ dari luar padang yang mempersoalkan integriti skuad kendalian Ong Kim Swee serta mengaitkannya dengan isu rasuah seperti mana yang pernah... - Kosmo

Ikutkan gua malas nak komen lelebih perlawan antara M'sia dan Bahrain yang berlangsung dalam suasan yang sengit lagi hangit hari Ahad lalu tu... ini bukan apa... takut nanti ada plak yang sentap.. mau tak pasal-pasal pecah berderai kepala gua kena tibai dengan Abang Ong… tapi camno pun gua mengaku.. menonton perlawanan tersebut begitu meletihkan kepalo otak gua.. sama seperti letih dan sengalnyer tulang belikat gua ketika melihat diorang dibuli oleh Syria 2-0 dengan begitu selamba pada perlawanan sebelum itu..

Cuma yang buat gua kompius ialah melihatkan aksi team kita mengekang asakan lemah-gemalai team Bahrain yang hanya bermain dengan 10 orang.. dah tu tanpa segan silu membenarkan plak diorang menjaringkan 3 bijik gol mudah hanya dalam masa 10 minit sebelum permainan tamat.. sedangkan masa tu kita telah mendahului diorang 2-0.. mana la gua tak hangin.. gua rasa klau team kita saja melambat-lambatkan masa dengan berlakon sakit perut atau buat-buat pengsan atau paling tidak mintak kebenaran kat pengadil nak pegi tandas pun kira okey gak.. silap-silap boleh dapat seri..

Dan seperti biasa ler.. bila tewas jer kita semua akan dihidangkankan dengan berbagai jenis cerita.. alasan dan masalah.... seperti masalah keletihan.. masalah kencing tak lawas... masalah kecederaan.. masalah tak cukup orang.. tak cukup duit.. masalah sengal tulang.. tumit krem.. awek merajuk.. masalah beskal pancit.. ada gangguan misteri.. masalah pengadil sengal dan macam-macam lagi la alasan mudah yang dah boleh kita jangka..

Yang penting kita tak boleh nak mengkritik.. bagi diorang mengkritik tu adalah satu kesalahan yang begitu besar.. takut menjejaskan mental pemain katanyer.. bagi gua team yang kita tubuhkan ni adalah team Olimpik.. manakala perlawanan itu hari itu pun adalah untuk Olimpik.. dan yang kita hantar diorang training berbulan-bulan di Slovakia tu pun untuk Olimpik.. sorry!! bukan untuk sukan SEA yer.. jadi gua tak nak dengar lagi tentang sukan SEA.. buku pun dah ditutup.. bonus 30 ribu pun dah dapat..

Maka alasan kecederaan atau keletihan adalah alasan lapok.. takan hanya itu jer dua tiga kerat pemain yang kita ada.. mana lagi yang lain.. kita andaikan la yang team Olimpik kita tu seperti kereta ferrari... nak kata power tu memang dah cukup power dah.. tapi kalau itu la yang nak dibawak berlumba.. itu la kereta nak pegi kedai.. itu la nak dibawak pegi kerja... itu ler kereta nak ambik anak sekolah.. sampai nak masuk kebun pun itu ler keretanyer.. gua rasa.. klau dah dilanyak siang malam mau tak tercabut tayar... silap-silap enjin ferrari tu pun bleh terbarai..

Bagi gua menang dan kalah adalah adat permainan.. Brazil yang handal tu pun pernah kalah dan gua pun biasa gak kalah ketika main gasing pangkah masa bebudak dulu.. cuma cara kalah dan pengurusan tu jer yang menjadi persoalan.. dan kalau dua tiga kerat pemain tu yang kita hambakan berlari mengejar bola.. mau tak tercabut buah pinggang.. maka disitu ler perlunyer plan A.. B.. C.. hingga ler plan Z.. sedangkankan team ferrari yang handal tu pun ada dua tiga bijik kereta buat spare..

2 ulasan:

  1. sokong sangat .. betul3 .. mau tercabut rse jantung tgk dorang maen .. malu pn ade .. da sdap2 ada 2 gol , tba2 mcm kne rnjatan elektrik je dowg ley gol smpai 3 ..

    erm .. pttnye smue men pranan .. x hrap pd certain player saje ..

    ap2 pn , mrke dh cbe yg tbek .. nk wt mcm mne , 2 la hsilnye .. redha je la .. ~~

    BalasPadam
  2. lu kira okey gak tu rasa macam kena renjatan letrik.. gua lg teruk.. masa gol yg ketiga tu gua 5 kali pengsan.. koma 4 jam.. smpai skrang ni masih mamai lg ha..

    nak buek camno itu jer pemain yg kita ada.. klau diorang bg tau awal2 x cukup orang bleh gak gua ajak atok gua masuk padang skali.. huhuhu

    BalasPadam