Jumaat, 11 November 2011

SUSAHNYER JADI AHLI PARLIMEN NI...

KUALA LUMPUR, 9 Nov - Persidangan Dewan Rakyat yang berlarutan sehingga lewat malam sejak tirai dibuka pada 3 Okt lepas akhirnya menimbulkan rasa gelisah di kalangan anggota Parlimen. Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan) berkata anggota Parlimen seolah-olah dikerah bekerja lebih masa dan tidak mengikut waktu pejabat seperti orang lain.

"Kita masuk dewan 10.00 pagi, balik 10.30 malam. Orang lain ikut waktu pejabat, kita tidak ikut. Elaun tidak juga naik. Ini yang masalah," katanya selepas Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Wira Abu Seman Yusop mengusulkan peraturan mesyuarat agar persidangan hari ini tidak akan ditangguhkan sehingga pukul 10.30 malam.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang bertindak selaku speaker pada ketika itu berkata bukan sahaja anggota Parlimen yang pulang lewat malah beliau dan dua orang timbalan speaker lain turut terlibat. Katanya persidangan tidak akan berlarutan sehingga lewat malam sekiranya wakil-wakil rakyat boleh berhujah dengan penuh disiplin dan tidak 'mencuri' masa lebih dari yang ditetapkan. - Bernama

Fuhh!!.. susah jugak jadi ahli parlimen ni yer.. bukan stakat banyak dan berat tanggungjawab yang nak dipikul.. modal dan stamina pun memainkan peranan gak.. kalau stakat modal ciput dan stamina tak berapo nak ado.. baik lupakan jer ler angan-angan korang nak jadi wakil rakyat.. memang tak berbaloi.. gaji dah la ciput.. overtime takdo.. nak klaim socso pun susah.. makan minum pun kena tanggung sendiri.... dah tu kena kerah plak berkerja sampai tengah malam.. yang paling hampeh kena bertekak bertegang urat dengan gang pembangkang kat parlimen.. lagi la serabut!!..

Lagi satu yang tak bleh blah.. jadi orang politik ni memang sebok siang malam.. sampai takda masa nak mengadap muka anak dan bini-bini serta awek-awek kesayangan.. sebab mengadap muko pengundi yang tak berapo macho tu lagi penting.. sebab diorang ni la yang jadi penentu masa depan bagi kerjaya seseorang ahli politik... itu yang membuatkan kekadang otak wakil rakyat kita jadi tension.. silap-silap bleh jadi mereng bila menengokkan perangai para pengundi yang mengado-ngado.. apa taknyer.. kambing hilang mengadu kat wakil rakyat.. beskal pancit pun nak report kat wakil rakyat.. sampaikan masalah getah sekerap kena kebas pun nak mengadu kat wakil rakyat.. mano la otak wakil rakyat kita tak jem…

Dan memang patut pun pak cik Bung tu tension.. klau gua jadi ahli parlimen pun gua hangin satu badan bila dok lama sangat melopong dalam dewan tu sampai tengah malam... siapo la agaknyer wakil rakyat yang beria-ia sangat berhujah sampai dua tiga jam hingga masuk masa tambahan tu... eloo pak cik Bung!!.. cuba lu bagi tau gua siapa dia mamat poyo yang berdebat tak ikut aturan tu.. tapi ikutkan firasat gua.. ini mesti kerja wakil rakyat pembangkang ni..

“Oii pembangkang.. korang kalau nak berhujah tu pun beragak-agak la.. sikit-sikit sudah la.. bagi la chan kat wakil rakyat lain nak berehat.. diorang pun ada perasaan gak nak kluar huhahuha dengan kawan-kawan.. melepak sambil usya-usya awek.. apa la lu.. itu pun tak paham ko?..”

Pada si wakil-wakil rakyat poyo yang berlagak bagus tu.. tak usah la korang beria-ia sangat berdebatkan tu sampai tengah malam... bukannyer ada hasil pun.. kalau korang berdebat tiga hari lapan malam kat dalam parlimen tu bukannyer bleh turun pun harga ayam 4 hinggit sekilo.. dan kalau berdebat sampai tercabut anak tekak pun takkan turunnyer harga tol tu tau tak.. tak payah la korang susah-susah.. berdebat jer ler stakat ala kadar.. rakyat pun dah tak nak ambik tau apa yang korang dok buat dalam parlimen tu.. jangan risau.. kalau korang dok berkumpul tengok TV atau main dam ular dalam parlimen tu pun rakyat tak kisah.. sebab diorang tau kerja wakil rakyat ni memang susah…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan