Jumaat, 28 Oktober 2011

TEAM N9.. SELAMAT BERJUANG LA YER..

SEREMBAN - Kelab E-Penyokong Bolasepak Negeri Sembilan (N9FUTBOL.COM) melancarkan kempen supaya penyokong pasukan itu hanya bersorak dari luar stadium pada perlawanan akhir Piala Malaysia Sabtu ini, sebagai bantahan kenaikan harga tinggi sehingga RM50. Kempen tersebut dinamakan 'Sokongan Padu Tidak Berbelah Bahagi Dari Luar Stadium Kepada Skuad Hobin Jang Hobin'. - UtusanM'sia

Sedang gua dok syok melepak kat depan rumah sambil mengusya beberapo orang awek cun lalu lalang.. tetiba.. Takdo duit jangan poie stadium.. Suruh Mat Asan sponsor.. Tulis skit dalam blog.. Apo nak demo-demo..

Itu ler antara sms ringkas yang gua terima dari sdara Kembara.. iaitu blogger manhassan.blogspot.. seorang penyokong tegar team Hijau Kuning yang telah gagal untuk mara ke final tahun ni.. beliau yang turut tidak ketinggalan untuk turut sama hangin satu badan melihat gelagat penyokong bolasepak di negara ini yang begitu berang diatas tindakan FAM menaikkan harga tiket final Piala M’sia pada malam esok yang dikira agak tinggi berbanding kenaikan harga saham belacan di bursa saham Tokyo.. turut menyatakan sokong padu kepada kepada jurulatih N9 iaitu Khor Sek Leng.. atau pun Mohd. Azraai Khor Abdullah yang juga berasal dari Kedah...

Gua pun malas la nak komen lebih.. takut ada plak nanti yang kecik hati... tapi korang kena paham... sebenarnya bukannya senang nak tengok team hebat seperti N9 beraksi pada final Piala M’sia.. ini semua memerlukan persiapan yang rapi dan bajet yang agak besar.. kena plak team N9 dah tiga tahun berturut-turut masuk final.. lagi la banyak nak pakai duit.. mana nak bayar jaga stadium.. driver bas lagi.. itu tak masuk lagi makan minum.. upah tok bomoh hujan.. sound sistem serta lighting stadium dan elaun pegawai FAM pun nak dikira gak.. tau jer ler sekarang ni kos sara hidup pun dah semakin meningkat...

Bagi gua kenaikan harga tiket sebanyak 75 paratus iaitu dari 30 hinggit tahun lepas kepada 50 hinggit pada tahun ni tak la tinggi sangat.. kira amat wajar dan tepat pada masanyer seiring dengan kenaikan harga getah dan sawit sekarang ni.. dan anggap ler kenaikan tersebut sebagai satu hadiah bonus dari pihak FAM untuk korang yang selama ini begitu setia menyokong diorang.. dan korang pun kira bernasib baik sebab yang jadi presiden FAM tu bukan gua.. klau tak mau gua naikkan harga tiket tu sampai 500 peratus.. kira-kira 4 juta hinggit sekeping.. haa baru padan dengan muka korang..

Dan sekarang ni korang kena ler terima hakikat.. bahawa tak mustahil satu hari nanti sukan bolasepak di negara ni hanya untuk tontonan golongan kaya sahaja.. macam sukan berkuda.. golf.. atau tenis.. seperti yang sedang berlaku di Amerika atau di Eropah sekarang ni.. sabar.. sabar.. jangan panik.. gua bukan la nak menakut-nakutkan korang.. tapi tanda-tandanyer dah semakin nyata dan ia sudah pun berlaku seperti yang kita tengok skarang ni..

Di Eropah.. untuk menonton perlawanan bolasepak di stadium.. korang hendak ler betul-betul sorang manusia yang berduit.. apatah lagi untuk menonton aksi pemain-pemain hebat dan kelab-kelab terkenal.. korang perlu menghabiskan beratus-ratus hinggit untuk membeli tiket bagi menonton satu perlawanan.. klau beli tiket bermusim lagi ler mahal.. silap-silap mau beribu hinggit.. bagi tokey kelab diorang senang jer.. siapa yang tak berduit sila duduk diam-diam.. korang tengok jer kat TV.. itu pun melalui siaran berbayar..

Oleh itu gua nak nasihatkan korang sebelum terlambat.. korang cepat-cepat ler beralih untuk menyokong sukan lain yang berbajet agak rendah.. serta tidak memerlukan wang yang banyak untuk membeli tiket ke stadium seperti sukan tarik tali.. tarik upih.. lari dalam guni.. dam ular ataupun sukan gasing pangkah.. gua dengar ada desas-desus yang menyatakan bahawa abang Leman Kasau iaitu Presiden Persatuan Tarik Upih SeM'sia sedang merancang untuk menaikkan harga tiket tahun depan..

* Gua walaupun diturunkan harga tiket sehingga RM2.50 sen.. gua tetap setia menonton kat TV jer di rumah.. sambil pekena biskut kering dicicah kopi o panas... perghh!!! layan siutt... dan untuk pemain team N9.. korang semua jangan risau.. gua akan tetap memberi sokongan yang paling padu dalam sejarah di muka bumi untuk korang dengan slogan 'Sokongan Padu Tidak Berbelah Bahagi Dari Pucuk Pelepah Sawit Kepada Skuad Hobin Jang Hobin'… okey selamat bergasak la yer..

2 ulasan:

  1. ada gua terbaca statemen dalam Utusan arini yang mengatakan ... 'HARGA TIKET BOLA KAT NEGARA KITA ANTARA YANG TERENDAH DI ASIA...'
    Cheh... tak habis-habis terendah... dari gula, tepung, tol..bla..bla..bla..

    Anyway... gua menjangka N9 menang malam ni...
    3-2.

    BalasPadam
  2. bukan tu jer.. gaji pun kita antara yg terendah klau nk dibandingkan dgn S'pore... Arab Saudi.. Korea dan Jepun.. yg tinggi hanya menara KLCC..

    BalasPadam