Isnin, 22 Ogos 2011

PEMUTIHAN YANG KELABU..


Sabtu lepas gua telah diajak-ajak ayam untuk berbuka puasa di rumah seorang rakan.. ketika berjalan menuju ke rumah beliau dari tempat parking kereta.. tiba-tiba telinga gua disentap dengan suara nyanyian dari hujung laman rumah.. “Saya Anak Indonesia.. Saya Anak Indonesia…” itulah bait-bait lagu yang dinyanyikan berulang-ulang oleh dua orang budak perempuan sambil menyiram bunga di depan rumah mereka.. yang juga selang beberapa pintu dari rumah rakan gua itu.. mungkin kerana terlalu menghayati lagu tersebut.. membuatkan mereka tidak menyedari yang gua sedang memerhatikan gelagat mereka dari jauh..

Dan bila gua teringatkan gelagat dua orang budak perempuan yang dalam anggaran umur 9 atau 10 tahun itu menyanyikan lagu Saya Anak Indonesia yang berasal dari lagu Saya Anak Malaysia nyanyian Dr. Sam itu membuatkan gua tersenyum sendirian… tapi gua tersenyum bukan ler kerana suara budak perempuan tu tak sedap atau sengau macam suara itik serati.. tapi gua tersenyum memikirkan bagaimana kuatnyer semangat patriotik keIndonesian yang telah ditanam ke jiwa kanak-kanak tersebut....

Dan tetiba jugak gua teringatkan kempen pemutihan PATI atau Pendatang Asing Tanpa Izin yang juga dikenali sebagai Program 6P yang sedang giat dijalankan sekarang ni.. yang juga dikhabarkan telah mencapai lebih kurang 2 juta orang.. dimana pendatang Indon dikhabarkan sedang mendahului carta dan mungkin akan bertambah dari masa kesemasa.. ini berdasarkan masih ramai lagi yang segan untuk keluar dari ladang-ladang teh di Cameron Highlands untuk diambil rekod pengenalan beserta cap jari diorang..

Dan dikhabarkan.. PATI yang mendaftar untuk pemutihan ni bukan semuanya akan dihantar pulang.. ia hanya melibatkan PATI yang tiada majikan jer.. manakala yang ada majkan diorang boleh tetap terus tinggal di sini.. cuma pihak majikan mereka perlu mengikut prosidur biasa… iaitu membayar levi serta melakukan medical check up untuk para pekerja mereka.. sama seperti mengambil pekerja baru... bayangkan jika pihak majikan diwajibkan membayar levi sebanyak RM500 bagi seorang pekerja asing.. dan dikalikan dengan 2 juta orang.. perghh!! mau tak kaya.. bonus lagi ler nampaknyer..

Gua bukan ler nak memperkecilkan usaha pihak kerajaan.. tapi kalau di ikutkan ramalan nujum pak belalang gua ler.. berdasarkan kempen-kempen serta penguatkuasaan yang lemau pada kempen pemutihan sebelum ini.. gua dapat rasakan pemutihan ini juga akan mengalami nasib sama.. iaitu gagal.. maksud gua.. klau dah niat diorang ni datang untuk menjadi pendatang haram.. diorang pedulik apa klau nama atau cap jari tu ada dalam komputer.. klau letak gambar diorang sebesar poster wayang sekali pun diorang tak heran...

Malah ada diantara mereka yang sanggup datang secara halal ke sini semata mata untuk menjadi pendatang haram.. mungkin agak pelik tapi begitu ler realitinyer.. mungkin korang pernah dengar kes pembantu rumah lari tak sampai seminggu bekerja.. atau yang datang dari China sebagai pelancong.. tapi jadi pelancong seumur hidup.. dah tak nak balik-balik.. sebenarnyer bukan apo.. dah itu tujuan diorang untuk datang ke sini untuk jadi GRO atau chinadoll.. dan klau nak balik kampung pun takda masalah.. diorang bleh menumpang bot barang atau bot sayur..

Dan kalau kita masih ingat waktu kempen pemutihan yang lalu... ada pak menteri kita dengan begitu tegas macam hero filem Tamil menyatakan bahawa tiada lagi pemutihan selepas ini.. tapi sekarang cuba kita lihat.. mengapa masih ada lagi kempen pemutihan.. dan sudah tentu PATI yang dihantar pulang itu akan tetap akan datang semula.. ini kerana mereka yakin akan ada lagi pemutihan seterusnyer selepas ni.. jadi sampai bila pun masalah PATI ni tak boleh selesai.... dan kempen pemutihan itu pun akan jadi kelabu..

Cuma yang nampak ada sedikt kesan pada pemutihan sebelum ni bila hukuman sebat hendak dikuatkuasakan.. masa tu gua tengok ramai orang Indon serta mat Bangla menggelupur bertempiaran lari balik kampung.. tau plak diorang takut badan tu bebirat kena libas dengan rotan... tapi bila kempen dah sejuk mereka pun berduyun-duyun datang menyelinap semula.. malah semakin bertambah ramai.. sampai kita tak jadi kerja.. dan otak kita pun jadi pening kerana asyik dok sebok nak menguruskan diorang ni siang malam...

3 ulasan:

  1. mak.. aiii ...mcm pegagawi imegresen la pulakkk... hehehe...

    BalasPadam
  2. aii baru tau ko.. memang la gua pegawai imegresen kat uganda selatan.. tp part time jer.. keja kat sini teruk sikt la.. sekojap nak carik kayu api.. skojap nak bawak lori pikup.. aduihh tenson boto la.. skrang ni pun gua tengah bawak kapal solam..

    err ni nak tanya sikit ni.. yang lu baco blog penanggah ni ado permit ker tak ni..

    BalasPadam
  3. hahaha .... wa parti bebas ... mana2 tempat leh hack masuk ... kihkihkihi.....

    BalasPadam