Isnin, 15 Ogos 2011

ITU LA.. HUTANG PANDAI.. BAYAR TAK MAU..


Bayangkan la.. kalau kita ada duit sebanyak US$14.3 trilion dollar.... dan kalau dikalikan plak dengan ringgit.. iaitu 1 dollar lebih kurang 3 hinggit duit kita.. berapo la agaknyer tu.. aper?? banyakkkk!! haa.. memang banyak pun.. sampai gua punya mesin kalkulator ni pun tak larat nak mengira.. dan kalau di bawak berenjoy siang malam sampai lupa diri.. makan dan beli apa yang terlintas di kepalo... dan bawak plak semua sedaro mara serta orang kampung melancong ke serata alam.. gua rasa duit tu tak akan habis sampai ke anak cucu..

Tapi bagaimana plak kalau kita ada hutang yang jugak sebegitu punya banyak... dan terpikir tak korang macam mana la cara nak melangsaikan hutang tersebut... dah tentu memang tak terpikir punyer.. sedangkan nak bayar hutang rumah dengan payment kereta setiap bulan pun hidup kita jadi lintang pukang.. apatah lagi nak bayar hutang bertrillion dollar.. kalau dijual separuh M’sia ni sekali dengan semua china doll yang ada.. pun belum tentu cukup.. dan kalau ada hantu raya yang bleh tarik duit pun akan cabut lari.. tak larat nak tarik duit sebegitu punya banyak....

Sebenarnyer itulah masalah yang sedang dihadapi oleh Amerika skarang ni.. menghadapi krisis hutang yang sebegitu besar iaitu lebih kurang US$14.3 trilion.. sehingga dianggap mustahil untuk di lunaskan.. klau nak settle pun Amerika kena berenti makan selama setahun.. dan krisis hutang itu juga membuatkan saham dan ekonomi dunia termasuk ler saham gua di Wall Steet jatuh terpelecok.. malah pakcik Carlos Slim orang terkaya di dunia pun turut mengeluh dan mengadu kat gua bahawa wang beliau telah susut sebanyak $6 - $7 juta dollar dalam masa seminggu.. dan cuma gua sempat membisikkan kepada pakcik Carlos.. “Haa..padan dengan muko kau..”

Dan yang penting.. krisis hutang dan kejatuhan ekonomi yang sedang melanda Amerika dan Eropah skarang ni telah memberi satu pengajaran yang amat berguna kepada kita semua.. iaitu pertama sekali hidup ni jangan terlalu boros.. tau jer ler bila tengah kaya semua lupa diri.. ada duit sikit semua nak dibeli.. hidup penuh lagak.. sombong lagi angkuh.. sehingga membuatkan kita jadi manja.. seperti di Amerika.. penganggur pun ditanggung kerajaan.. iaitu diorang boleh memohon foodstamp.. kira macam duit kebajikan masyarakat untuk membeli makanan.. habis tu mana la tak lingkup..

Yang kedua.. kita hidup ni jangan terlalu suka berhutang... tak mampu buat cara tak mampu.. kalau stakat hutang rumah dengan kereta tu standard ler.. gua pun berhutang gak.. tapi klau berhutang pun pandai-pandai ler bayar.. jangan plak senyap jer buat tak tau.. akhirnyer bila tak mampu nak bayar.. terpaksa plak berhutang untuk membayat hutang.. macam gali lubang tutup lubang.. hutang yang lama tak settle hutang yang baru plak dijemput.. haa lama-lama kita pun mati kering kerana asyik memikirkan hutang....

Antara punca lain masalah ini adalah disebabkan peningkatan kos sara hidup yang begitu tinggi.. walaupun Amerika telah menetapkan gaji minimum antara $7 hingga $8 dollar sejam... tapi itu semua tidak memadai.. klau setakat gaji $2,000 dollar sebulan tu jangan la nak berlagak.. ini kerana sewa apartment jer dah $1,200 dollar.. tak masuk lagi ansuran kesihatan.. cukai pendapatan.. duit belanja makan dan untuk anak sekolah.. mau tak perit.. tetapi bagi golongan profesional.. diorang tidak begitu terjejas sangat.. ini kerana gaji-gaji diorang ni besar malah antara yang tertinggi di dunia.. termasuk ler gaji bapak Presiden… dan ini telah mewujudkan jurang ekonomi yang begitu besar.. yang mana si kaya semakin kaya... dan yang miskin plak semakin miskin..

Sebenarnyer gua nak tengok jugak negara Uncle SamDol yang dikatakan hebat ni terlingkup.. tapi susah jugak selagi negara-negara kat dunia ni terlalu bergantung kepada diorang.. kira klau Amerika tu sakit.. satu dunia akan turut sakit.. dan Federal Reserve pun bila-bila jer bleh mencetak dollar selagi diperlukan oleh dunia.. tapi klau China yang jugak pemberi hutang terbesar.. kira-kira $1.15 trillion dollar daripada $4.5 trillion dollar hutang pihak asing kepada Amerika.. sepakat dengan semua negara2 kat dunia ni untuk menggunakan matawang lain menggantikan dollar.... haa masa tu baru ler kita akan melihat bagaiman Amerika jatuh tersungkur didepan mata kita..

Dan jugak mungkin.. ini adalah sebahagian dari balasan terhadap dosa-dosa Amerika yang suka membuli dan menganiaya negara-negara lemah.. dan terlalu banyak membazir dalam membiayai kos peperangan yang sia-sia.. seperti perang di Iraq.. Afghanistan.. Pakistan dan terbaru di Libya.. tapi andainyer negara super power ni terlingkup.. maka sudah pasti dengan bangganyer negara China plak yang akan mengambil alih peranan kuasa besar dunia selepas ini.. dan secara tak langsung Iran akan turut sama jalan mengepak..

Dan adakah era kejaguhan Amerika sudah sampai kepenghujung atau akan turut terkena sumpahan seperti mana yang dialami oleh Soviet Union.. yang akhirnyer hancur lebur dan berpecah belah setelah kalah berperang di Afghanistan... kita tengokkan jer ler.. - sumber Kompas.com

4 ulasan:

  1. wahh... panjang lebar ulasan nie.... dah ropa wartawan dunia nie... hehehe

    BalasPadam
  2. haa itu baru dia punyo intro jer baru tu.. blum masuk sinopsis lg.. klau ikutan panjang lagi tu.. 7 hari 8 malam pun x habis baco.. dan amat sesuai di baco sambil mengunyah karipap time bukak puaso bersama keluarga dan jiran sebelah rumah.. hahahaaa..

    BalasPadam
  3. Alamak! gua baru nak mintak duit raya dengan Obama... agak2 dapat tak? berapa Trillion dia nak bagi?

    BalasPadam
  4. X payah la Ambo.. Obama bukan ada duit pun... hutang gua 20 trillion bulan lepas pun dia x bayar2 lg.. jumpa pun buat x tau jer.. cittt tipu punya olang.. busuk punya kaki..

    BalasPadam