Jumaat, 7 Januari 2011

SAPER REMBAT SAWIT USIN CENDOL..


"Ciss.... cilakak lu Abu Tepet... selama ini lu ler yang merembat buah kelapa sawit gua yer...? Patut ler seminggu dua ni buah sawit gua asyik hilang jer.. rupa-rupanyer lu yang kebas.." jerkah Usin Cendol sewaktu terserempak Abu Tepet merayau di dalam kebun sawit beliau...

"Aii mana ada gua rembat buah sawit lu.. lu ada bukti ker nak tuduh gua ni..." nafi Abu Tepet sambil menggaru-garu kepala kehairanan diatas tuduhan liar Usin Cendol tersebut..

"Abis tu kalau lu tak mencurik.. apsal lu merayau dalam kebun gua ni..? tanya Usin Cendol lagi tak puashati..

"Gua tak merayau.. gua cuma tumpang lalu jer.." nafi Abu Tepet lagi sambil melakukan gerakan asas tarian poco-poco..

"Gua tak puas hati.. abis yang kat tangan lu tu bukan buah sawit ker.. baik lu bagi tau mana lu dapat buah sawit tu...?" tanya Usin Cendol lagi tak puas hati bila melihat ada setandan sawit ditangan Abu Tepet..

"Buah ni gua bawak dari rumah gua la.. sajer jer gua bawak buah sawit ni makan angin petang-petang ni.. duduk rumah pun boring gak.. sesambil tu dapat gak gua buat kudap-kudapan...." jelas Abu Tepet lagi sambil mengunyah beberapa bijik buah sawit dengan lahap..

"Ini tak bleh jadi.. gua terpaksa adukan jugak perkara ni kepada Tuan Hakim Majestret Tun Gary Moore.." ujar Usin Cendol..

Lalu beliau pun mengajak Usin Tepet berjumpa Tuan Hakim Majestret Tun Gary Moore bagi menyelesaikan perkata tersebut.. sampai dirumah Tuan Hakim..

Abu Tepet & Usin Cendol: Assalammualaikum Tuan Hakim.."

Tuan Hakim: Waalaikumsalam.. apahal korang datang jumpa gua ni haa.. gua nak tidor pun tak senang..

Usin Cendol: Begini kisahnyer Tuan Hakim.. sebenarnyer gua tak puas hati dengan Abu Tepet ni.. tadi gua terserempak dengan dia ni sedang mecurik buah sawit dalam kebun gua.. bila gua tanya dia tak mengaku Tuan Hakim.. ini yang buat gua hangin satu badan ni...

Abu Tepet: Mana ada gua rembat buah sawit dia Tuan Hakim.. buah tu gua bawak dari rumah.. ini semua fitnah Tuan Hakim... yang sajer disebarkan oleh parti pembangkang untuk menjatuhkan karier politik saya Tuan Hakim..

Usin Cendol: Ahhh!! sudah la lu Abu Tepet.. kalau bukan lu saper lagi yang kaki rembat dalam kampung ni.. baik lu mengaku kalau tak gua hentak lu dengan baldi ni kang..

Tuan Hakim: Sudah!! sudahh!! jangan bergaduh.. dari cerita korang berdua ni gua dah dapat tangkap punca sebenarnyer masalah ni..

Usin Cendol: Baik Tuan Hakim bagi tau cepat saper yang rembat buah sawit gua tu sebelum gua gigit cuping telinga si Abu Tepet ni..

Tuan Hakim: Usin Cendol.. dari cerita lu tadi.. sebenarnyer buah sawit lu tu bukan si Abu Tepet ni yang curik..

Usin Cendol: Habis tu.. kalau bukan si Abu Tepet ni yang rembat macam mana plak buat sawit tu bleh hilang..

Tuan Hakim: Kalau lu nak tau.. buah sawit lu tu bukan di curik dan bukan jugak hilang..

Usin Cendol: Kalau tak kena curik atau hilang... tentu la buah tu ada kat dalam kebun tu wahai Tuan Hakim yang gemok gedempol..

Tuan Hakim: Itu gua tak tau.. yang pasti buah sawit lu tu tak hilang dan tak dicurik..

Abu Tepet: Pening la gua dengan keputusan Tuan Hakim ni.. camni jer la Tuan Hakim.. sebenarnyer gua mengaku.. gua ler yang merembat buah sawit si Usin Cendol selama ini..

Tuan Hakim: Ohh tidak.. gua tak percaya.. keputusan gua dah muktamad.. buah sawit si Usin Cendol tu bukan dicuri atau hilang..

Abu Tepet: Betul Tuan Hakin.. gua la yang merembat buah sawit si Usin Cendol.. buah tu pun ada kat dalam raga motor gua kat luar tu haa..

Tuan Hakim: Jangan ingkar cakap hakim.. kan gua dah gakap yang buah sawit si Usin Cendol tu tak hilang dan tak dicurik.. kenapa la korang ni degil sangat haa.. nanti dua-dua gua masukkan dalam lokap..

Abu Tepet&
Usin Cendol: ??!!%#@&%... gilo punyer Tuan Hakim..


* Cerita hakim ni tiada kena mengena dengan kisah hakim kes Beng Hock.. ini hakim lain..

3 ulasan:

  1. hahahha...
    Hakim pun bengong..org dh ngaku..dia tak trima plak..
    ada maksud tersirat citer lu ni..

    BalasPadam
  2. dlm pening2, aku dpt tgkp sikit apa motif entry ni. bro penanggah, nti klu aku jmp ko aku bg hadiah biji sawit.

    BalasPadam
  3. si poyos & dakwat basah... hakim Tun Gary Moore tu memng bengong.. bukan stakt lu jer.. dia pun pening gak baca entry gua ni..

    "APA DAA.. BODOH PIANG PUNYA HAKIM..." jerit beliau sambil memaki hamun sewaktu menalipon gua pagi tadi.. dan terus menghempaskan telipon blackberry beliau keatas lantai sebagai tanda protes....

    BalasPadam