Rabu, 9 September 2009

MAT INDON DAN BULUH RUNCING..


JAKARTA - Sekumpulan penunjuk perasaan bersenjata buluh runcing menahan kenderaan-kenderaan yang melalui Jalan Deponegoro di sini dalam gerakan yang dipanggil 'Sweeping Malaysia' (Sapu Malaysia) bagi mencari dan mengusir rakyat Malaysia. - Utusan..


Perarakan sekumpulan mat Indon yang terdiri dari bekas penari pendet yang bersenjatakan buluh runcing dan buluh lemang dihadapan kedai nasik lomak Pak Dolah Kampit bagi menunjukkan rasa tidak puashati diatas kempen nasik lemak beliau yang menggunakan penari pendet sebagai pelaris kedai.. dilihat telah berjaya menakut-nakutkan sekumpuan makcik-makcik penjual jamu nyonya mener di tepi jalan Dapurnegoroku menuju ke arah jalan Dapurnegoromu di Jakarta Pusat semalam.. tepat pada pukul 2.00 petang waktu jawa timur barat.. yang turut mendapat liputan meluas dari media Indonesia seperti Getik.com dam Kempis.com..


Kumpulan tersebut yang diketuai oleh Wak John ini menggelarkan diri mereka The Sapu Pendet The Movie.. yang turut membariskan beberapo pengikut kamcing yang terdiri dari Wak Karto Al-Bab yang ditugaskan sebagai pencarik buluh runcing... Kimbo Karno pula sebagai pengumpul buluh lomang manakala Minggo Shahputra ditugaskan mencarik buluh meriam atau buluh betung dan kumpulan ini juga turut mendapat sokongan padu dari Persatuan Penari Pendet Pencen yang berpengkalan di jeti penambang kampung Lampung Ulu yang ditugaskan sebagai tukang jerit disepanjang majlis perarakan itu diadakan..


Spy Penanggah yang kebetulan berada ditepat kejadian terus melakukan siasatan dengan menemubual salah sorang peserta Karto Santoso.. yang di beritakan sebagai peserta yang menjerit paling bingit dimajlis perarakan tersebut..


Penanggah: Kabare wak..?

Karto Santoso: Nggak waras pak..

Penaggah: Kenapa wak kurang waras..?

Karto: Kalau saya waras pak.. nggak mungkin saya akan menjerit seperti tarzan disini pak..

Penanggah: Kalau begitu mengapo wak memandai-mandai datang kesini untuk berdemontrasi..?

Karto: Sebenarnya pak saya nggak ada kerja pak.. dari duduk melepak di rumah baik saya kemari menjerit-jerit.. selain dapat upah sambil tu boleh jugak mengusya awek disini... lagi pun awek-awek disini lumayan banget pak..

Penaggah: Boleh gua tau sapo yang mengupah wak membuat kerja tak masuk akal ni..?

Karto: Waduhh!!. itu rahsia pak..  ngak boleh di bilang sama sapa-sapa".. terang wak Karto sambil memandang kekiri dan kekanan.. dan lalu melompat keatas bumbung bas yang berada berhampiran..


Penanggah: Banyak la ekau punyo rahsia.. baik wak bagi tau.. kalau tak nanti gua libas tengkuk tu baru tau.. langsung tak dapat nak berayo..

Karto: Sabar pak.. ini semua angkara bapak Dolah... aaaa.. itu Pak Dolah Kampit tokey nasik lemak.. dia yang menyuruh kami berkumpul didepan warung nasik lemak beliau.. kami semua ikut arahan saja pak..

Penanggah: Apo plak motif si Dolah Kampit buat camtu..?

Karto: Kalau ikutkan strategi asal Pak Dolah.. ini adalah untuk meramaikan pengunjung di warung nasik lemak beliau pak.. bila orang ramai lihat.. ramai orang berkumpul.. ini pasti akan menarik ramai pengunjung untuk mampir di warungnya pak.." cerita Karto lagi dengan penuh penghayatan lalu mengaru-garu ketiak beliau yang dibasahi peluh..


Penanggah: Hampehnyer Pak Dolah... angkara dio rupernyer.. lagi satu apsal sampai ado yang bawak buluh runcing.. nak bunuh orang ko..?

Karto: Mereka semua perserta pertunjukan yang dijemput istimewa oleh Pak Dolah.. untuk memeriahkan majlis dan menghiburkan pengunjung warung beliau pak.. ini semua salah sangka pak..

Penanggah: Iyoooo kooo.. hampeh betul laa.. tapi bilo gua baco surakkhabar Kempis.com.. dah lapan orang yang senak perut masuk wad enam..

Karto: Itu semua bohong.. lagipun pak.. media Indon disini saja membesar-besarkan perkara ini.. supaya Pak Dolah anggak bisa berniaga di sini pak..

Penanggah: Ekau pun satu.. apsal tak bagi tau gua awal-awal.. buang maso gua jer interview lu..

Karto: Nak buek camno.. lu pun samo sengal..copek sangat percayo suratkhabar Indon ni buek apo.. lain kali siasat la dulu... 

Penanggah: Laa.. ekau orang N9 ko.. kampung mano tu.. apsal boleh terjebak dalam perarakan ni..

Karto: Gua orang sini laa.. tapi dulu gua pernah kojo kat ladang sawit kat Palong 8 di N9.. lamo gak ado la 6 tahun..

Penanggah: Okey la camtu Karto.. selamat hari rayo.. gua pun nak blah ni.. ado hal sikit nak jumpo Pak Dolah Kampit.. mano la tau ado lagi dionyer balance nasik lomak.. bleh laa gua sebat.. 

8 ulasan:

  1. dorg tu mmg xsdar diri...nnt kta wat demontrasi..cri pkerja indon yg keje kt masia ni antar g indon pkai kontena..hanyut je kt laut..wah..emosi bnar den sikalang ni..heee!

    BalasPadam
  2. bukan mu sorang jer yang geram.. kalau ikut kan hati gua yang panas ni.. eeiiiii.. mau jer gua cabut tiang letrik kat depan gua ni.. lepas ni amcam kita boikot tempe dan jangn naik kuda kepang lagi lepas ni...

    BalasPadam
  3. Wahai bangsi hikmat.... aa' buluh runcing sattuu.... kabooommm.

    maafkanlah depa penanggah.
    dek kerna selalu dilanda gegaran dari sekecik 00.1 pada skala ritcher hingga ke 7.8 skala... jadik depa punya OTAK pun ada sikit gegar.

    tu yang jadi haru-biru tu. pasai belacan nak membunuh ok la gak. ni pasai tarian.... chehh... ko antar kimbo kasi setel...

    BalasPadam
  4. Nasi lemak tempe satu!

    BalasPadam
  5. pasal tarian pendet gua no hal.. tapi kalau diorang usik tarian sewang.. memang gua hangin laa.. tarian febret gua..

    BalasPadam
  6. ko da kturunan org asli ke?mrh bangat pasal tarian sewang ni..heeee!

    BalasPadam
  7. Tarian sewang tu ape!... ada ala2 macam tarian sawan tak!

    BalasPadam
  8. tarian sewang ngan sawan tu lebih kurang jer.. hanya tarian sawan lebih banyak gunakan tumit kaki manakala sewang lebih kepada kenyit mata.. kalau ader maso tu pratik ler kat rumah sempena sambut raya ni sambil layan tetamu..

    BalasPadam