Khamis, 30 Januari 2014

UNTUNG LER ORANG KAJANG..


Gua pun tak paham.. hujan tidak ribut pun tidak.. tetiba je kita dikejutkan dengan berita bahawa akan adanya satu pesta bunga api bagi menyambut pilihanraya kecil di Kajang beberapo minggu lagi... dan gua pun tak kisah siapakah calon yang bertanding serta parti mana yang akan menang atau tersungkur semasa pilihanraya itu nanti… lagi pun gua dah naik meluat dengan suhu politik negara kita sekarang ni.. ramai sangat yang kaki pelingkup..

Yang pastinyer dalam seminggu dua ni akan bermula ler kempen-kempen tahap sengal dengan mengitar semula isu-isu lama yang diberi nafas baru.. akan keluar ler kisah jam omega.. video seks... china doll.. cincin.. jet peribadi dan si altantuya serta segala tok nenek cerita-cerita yang tak terjangkau dek akal.. dan jugak tak ketingalan munculnyer pemimpin politik cap ayam dari celah belukar yang cuba menonjolkan diri sebagai nasik tambah..

Cuma yang menariknya pilihanraya kecil ni ialah orang Kajang pasti akan tertunggu-tunggu.. projek mega apakah yang akan dihadiahkan oleh Abang Jib sewaktu berkempen disana nanti.. adakah mendapat projek makan satay beramai-ramai.. atau hanya setakat mendapat lidi satay sorang sekotak..

Terus terang gua cakap.. gua ni bukan ler peminat politik tahap tegar.. lagi pun sebelum ni gua tak mengundi pun.. rasanya gua lebih selesa menjadi pemerhati bebas.. kira macam penyokong PAP le..(Parti Atas Pagar).. bagi gua memerhatikan gelagat pemimpin politik serta lawak slapstik dari para pengampu diorang dari luar lebih menghiburkan hati..

Tapi bila ada yang mengatakan gua ni lalang le.. komunis ler.. manusia yang takda semangat patriotik ler.. dan bermacam-macam lagi tuduhan.. maka dengan muka selamba gua pun balik le ke kampung untuk mengundi pada PRU13 lepas... dan berdasarkan pemerhatian gua terhadap calon-calon yang ado.. maka dengan bangganya gua pun pangkah ler calon pilihan Abang Jib tanpa was-was..

Dan gua ingatkan bila Abang Jib dah menang dengan bergaya.. maka ada ler imbuhan terbaik untuk gua sebagai balasan... tapi hadoooo... gua tak harapkan pun duit Abang Jib yang bertimbun tu.. kawasan balak berekar-ekar.. lombong pasir atau permit lori berpuluh-puluh... yang gua harapkan ialah dapat meneruskan kehidupan dengan lebih selesa.. itu jer.. korang tau jer ler bagaimana peritnyer hidup kat KL ni dengan gaji yang begitu ciput..

Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya... jangankan dapat kawasan balak atau lombong pasir berekar-ekar.. dan disebabkan sikap gua yang beria-ia nak tunjuk baik dengan memenangkan calon pilihan Abang Jib.. akhirnya gua dihukum... tak pepasal gua yang mendapat bala dan terpaksa menanggung azab diatas kenaikan kos sara hidup yang tetiba dinaikan secara mendadak oleh Abang Jib and The Gang.. tak ker naya... cuma yang gua terpikir ialah bagaimana agaknya perasaan mamat yang beria-ia mengatakan gua tak patriotik tu sanggup ditipu sedemikian rupa.. chehhh!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan