Isnin, 1 April 2013

ARTIS DAN POLITIK... SAMA JER..

SHAH ALAM - Sambil menegaskan artis dan politik merupakan komponen yang tidak boleh dipisahkan, pengarah filem kontroversi Tanda Putera, Datuk Paduka Shuhaimi Baba hari ini membidas dakwaan yang menyatakan "berlakon" itu haram. Menurutnya, semua ahli politik yang bukan bergelar seniman berada di Parlimen adalah pelakon dalam bidang mereka ceburi.



Beliau berkata, setiap pergerakkan dan perbuatan yang ditunjukkan oleh pemimpin pembangkang atau kerajaan adalah lakonan di hadapan rakyat. Tambah beliau, oleh itu pekerjaan sebagai "pelakon" bukan sesuatu yang haram.

"...dulu semasa awal-awal Parlimen ditubuhkan, ramai yang cakap, kalau nak cari pelakon cari di sana.




"Semua pemimpin parti pembangkang atau kerajaan berlakon di sana, jadi berlakon atau pelakon itu haram, haramlah ahli politik di Parlimen yang menggunakan pendekatan itu.



"Mereka kena pandai berlakon dan sentiasa perlu berlakon, ikut ilmu fotografi lagi banyak pergerakkan yang dibuat lagi bagus," katanya pada Wacana Sinar Siri ke-18 yang mengupas tajuk Artis Masuk Politik: Kredibiliti atau Pancing Undi, di Kompleks Kumpulan Media Karangkraf... – SinarHarian

Sebenarnyer kalau diperatikan pun.. dunia artis dan dunia politik ni lebih kurang sama jer.. baik perangai mahupun dia punya huru-hara.. memang sebijik.. kecoh 24 jam... dunia yang penuh dengan kepura-puraan.. kontroversi.. konflik..  gimmik.. ampu.. bodek.. berlagak.. kekwat... poyo.. angkuh.. sombong.. fitnah.. cakap tak serupa bikin.. kawan makan kawan.. skandal.. tipu-menipu.. saman-menyaman… gaduh sana-sini.. dan macam-macam lagi ler perangai yang memeningkan kepalo otak.. itu tak masuk lagi kisah moral yang tunggang langang.. cuma bezanyer dunia artis ni dipanggil gossip.. manakala dunia politik dipanggil spekulasi atau khabar angin..

Dan korang jangan ingat hanya dalam dunia artis jer ada pelawak.. sebenarnyer dalam dunia politik lagi ramai pelawak.. bahkan ada yang lebih hebat dan bagus mengalahkan maharaja lawak.. hinggakan penonton pun tak kering gusi sampai krem rahang kerana asyik dok tergelak mendengar gebang diorang.. baik di pentas-pentas ceramah mahupun kat dalam parlimen.. kalau ler TV kita ada membuat siaran langsung dari parlimen.. gua pasti majoriti rakyat negara ni akan berasa seronok kerana dapat menghiburkan hati hingga ketahap maksima..

Di dalam majalah atau TV.. kita selalu didedahkan bagaimana tunggang-langgangnyer moral artis kita.. seks.. disko.. arak dan dadah tu jangan cakap ler.. dah macam makan pil vitamin.. tapi kalau kat dalam drama atau filem bukan main poyo lagi kita tengok diorang berlakon.. macam bagus jer.. kena plak plak drama yang bercorak ketuhanan atau yang berunsur nasihat mengalahkan mata pelajaran sivik tingkatan 2 Jambu.. silap-sliap kita yang menonton pun bleh meleleh airmato..

Begitu jugak dalam dunia poltik.. baik dalam ceramah.. suratkhabar mahupun kat TV.. kita tengok bagaimana seboknya orang politik menasihatkan rakyat supaya cintakan negara.. hidup bersatu padu.. jangan berpecah-belah.. tapi hadoo.. sebenarnyer diorang sendiri pun tak bersatu.. tak habis-habis bergaduh siang malam.. kawan dalam parti sendiri pun jadi lawan.. tu tak kira lagi bab rasuah.. komisen.. rembat tanah sana-sini.. moral pun tunggang langgang dah tu dengan muka tak malu ada hati nak cerita pasal nasionalisma.. pegi dahh!!..

Memang betul.. bukan semua orang politik dan artis tu berperangai hampeh.. ada gak yang okey.. tapi masalahnyer yang merapu lagi ramai sehingga menenggelamkan yang okey.. dan tak pasal-pasak kita pun tompang semangkok kena migrain tahap 4..  apa taknyer yang satu sebok berebut nak kan kuasa dan yang satu lagi sebok nak glamor..  tapi kalau takda diorang ni bosan plak hidup kita ni.. mungkin ini ler yang dikatakan oleh Leman Kasau jiran gua.. menurut beliau politik adalah kerjaya yang kedua tertua didunia.. manakala artis mungkin yang ketiga... dan kedua-duanyer tak banyak berbeza dengan yang pertama..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan