Khamis, 11 April 2013

ADUHH!! PELIK LER KORANG NI..

KUALA LUMPUR - Banyak pihak yang menaruh harapan dan teruja untuk mengetahui senarai calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) sebagaimana diuar-uarkan media, menjadi hampa apabila ia tidak menjadi kenyataan hari ini.

Antiklimaks, begitu kesimpulan yang boleh digambarkan terhadap harapan mereka untuk mengetahui siapa yang akan ditampilkan BN sebagai calon-calonnya untuk pilihan para pengundi pada 5 Mei nanti. Bagi pihak berkepentingan, terutamanya bakal-bakal calon, penantian penuh debaran mereka nampaknya akan hanya berakhir dalam beberapa hari lagi..- SinarHarian


Itu ler peliknyer perangai orang kita.. sebelum ni sebok bertanya bila ler nak dibubarkan parlimen.. siang malam bertanya benda yang sama.. sampai keluar berbagai-bagai spekulasi lawak dari si bijak pandai.. ada yang kata tarikh sekian.. minggu sekian.. hari sekian.. dan macam-macam lagi ler andaian yang muncul.. sampai kita semua jadi pening.. tapi bila dah dibubarkan.. sebok plak menanya bila nak diadakan pilihanraya..

Sekarang ni bila dah ditentukan tarikh pilihanraya.. diorang masih lagi tak puashati.. sebok plak menanya.. siapa dia agaknyer calon boleh menang pilihan abang Ajib yang dikatakan hebat.. jujur dan berintegriti sangat tu... dan nanti bila dah menang tak tau la apa lagi yang diorang sebok nak tanya.. tak ker pelik..

Tapi kalau diikutkan sebenarnyer dunia politik ni memang sebuah dunia yang pelik... pelik bukan bermakna sesuatu yang tak masuk akal seperti ada orang politik yang berjalan dengan tangan ke bawah dan kaki ke atas.. atau pelik seperti dunia politik kat planet Marikh atau kat planet Zuhal tu.. dimana orang poltik kat sana kena berguling kat lereng bukit atau kena melompat katak terlebih dulu sebelum berkempen atau berceramah kat depan penonton.. pelik disini maksud gua adalah mengenai perangai yang entah apo-apo..

Kalau nak tau peliknyer cuba korang jadi pemimpin.. tak payah ler berangan jadi pemimpin tahap tinggi seperti menteri atau presiden.. cukup ler jadi pemimpin tahap rendah seperti jadi ketua kampung atau ketua rela.. korang buat ler baik macamana pun.. bagi ler macam-macam bantuan dan duit beratus ribu.. siap dengan air dan letrik free lagi... korang tengok… orang tetap jugak bercakap dan tak puashati.. itu baru buat baik.. kalau korang buat jahat atau merapu tak tentu arah.. skandal sana sini... lagi ler diorang akan bercakap dan maki hamun korang siang malam..

Dan korang percaya ler.. gua jamin makan satay 20 cucuk.. kalau korang duduk diam-diam pun.. buat jahat pun tidak.. buat baik pun tidak.. duduk jer melopong layan TV sesorang kat rumah.. sampai tak bercampur dengah masyarakat.. orang akan tetap jugak bercakap dan tak puashati.. tak ker pelik.. abih tu nak buek camno.. dibuat salah.. tak dibuat pun salah.. takkan ler korang nak belasah atau siku kerongkong diorang sorang tiga kali.. larat ker korang nak buat keja gilo camtu..

Bagi gua kepelikan ni wujud mungkin terhasil dari persekitaran dunia politik itu sendiri yang terlihat pelik.. dimana dalam politik sahabat yang dah kenal bertahun-tahun pun boleh menjadi musuh musibat.. dan musuh musibat yang dibenci sampai mati pun bila-bila masa jer boleh bertukar menjadi sahabat paling sejati.. tak ker pelik namanyer tu..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan