Selasa, 15 Januari 2013

ANTARA ALLAH DAN DEWA JANUS..

ALOR SETAR 14 Jan. - Dua tokoh agama menasihatkan agar Pas berhati-hati dan bertindak lebih matang dalam menangani isu berkaitan agama seperti kalimah Allah demi menjaga akidah umat Islam di negara ini. Salah seorang tokoh terbabit iaitu pengasas Pondok Geting, Tumpat, Kelantan, Abdullah Sa'amah menyifatkan cara Pas menangani isu kalimah Allah menggambarkan kedangkalan parti itu dalam hal berkaitan agama.

Katanya, walaupun Majlis Syura Ulama semalam memutuskan kalimah Allah hanya untuk agama Islam namun pendirian Pas sebelum ini yang membenarkan bukan Islam menggunakannya mengundang kecelaruan. - UtusanM'sia


Gua ingatkan dah selesai dah isu nama Allah ni.. rupanyer tidak.. ni ler jadinyer bila ramai sangat yang bijak pandai..  semua nak bercakap.. itu sebab ler kita nak marah pun tak boleh.. kerana perangai kita sendiri yang tak berenti-henti bertelagah itu yang membuatkan orang bukan Islam makin hilang rasa hormat dengan kita.. cuba kita pikir.. tok paderi yang dok mengecohkan benda ni syok-syok tidor lena kat rumah.. yang kita plak dah berminggu-minggu masih lagi tak habis-habis berceramok.. bergaduhkan perkara ni.. tak ker gila.. sedangkan majlis fatwa dah pun keluarkan kenyataan..

SHAH ALAM - Pendirian membenarkan penggunaan kalimah ALLAH dalam Bible versi Bahasa Melayu satu langkah seolah-olah merelakan ALLAH Yang Esa dalam ajaran Islam itu disekutukan, kata Mufti Selangor, Datuk Tamyes Abdul Wahid. Oleh yang demikian katanya, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa kalimah ALLAH hanya boleh digunakan oleh penganut agama Islam supaya ia tidak menimbulkan sebarang keraguan di kemudian hari.

"Jika kalimah ALLAH itu digunakan dalam Bible menggantikan 'God' sedangkan 'God' dalam Bible itu adalah 'Trinity', Tuhan yang ada anak, Tuhan yang ada bapa, Tuhan yang ada isteri,  jadi beerti, andai kata kita redha kalimah ALLAH digunakan dalam Bible, maknanya kita telah pun merelakan ALLAH itu bukan lagi Esa," katanya ketika diminta mengulas pendirian Pakatan Rakyat berhubung penggunaan kalimah ALLAH di kalangan bukan Islam.

Meskipun begitu katanya, penggunaan kalimah ALLAH dalam keadaan-keadaan tertentu misalnya dibolehkan kepada penganut agama lain selain Islam.. -  SinarHarian


Gua yakin semua orang Islam di negara ni sayang dan cintakan Allah.. tapi bila Tuhan suruh kita semua berbuat baik.. jangan rasuah… jangan memfitnah orang.. jangan naya orang.. jangan mengkafirkan orang.. jangan minum arak.. jangan hisap dadah.. berjudi.. jangan kelepet harta rakyat... hidup berbaik bersangka.. sayangi mak bapak.. jaga alam sekitar termasuk hutan belantara dan macam-macam lagi.. tak plak kita ikut.. makin teruk lagi ada.. jenayah dan buang bayi makin menjadi-jadi.. habis kayu balak dah tanah kena rembat.. hinggakan ketua gangster si Cheng Poh pun bleh jadi member kamcing..

Dah tu kalau hari raya diorang.. kita pun sama sebok nak tompang semangkuk.. kekadang tu kita plak yang lebih-lebih.. sebok berbaris kat open house 1M’sia diorang.. siap anjurkan lagi.. untuk pelancong katanyer.. dah tu ada plak kongsi raya ler.. deparaya ler.. yang hamlaunyer ialah bukan stakat Valentine's Day diorang jer kita sama menyebok beli hadiah.. malah sambutan Tahun Baru Dewa Janus diorang pun orang kita tak nak ketinggalan.. sebok gak nak berkongsi dan raikan bersama.. jadi sekarang ni jangan la marah kalau diorang plak sebok nak berkongsi Tuhan kita..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan