Jumaat, 23 Mac 2012

TRANSFORMASI PENERBANGAN KATANYER..

KUALA LUMPUR 19 Mac - Seorang penyokong kerajaan mahu kerjasama antara Malaysian Airlines System (MAS) dengan AirAsia ditamatkan segera kerana ia hanya merugikan syarikat penerbangan nasional itu.

Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) berkata, sehingga kini, kerjasama itu dilihat tidak memihak kepada MAS, sebaliknya ia memberi banyak kelebihan kepada AirAsia dalam konteks mencatatkan keuntungan. Berdasarkan laporan, beliau berkata, MAS rugi sebanyak RM2 bilion manakala AirAsia pula mencatatkan keuntungan sebanyak RM500 juta.

‘‘Apa yang pasti kerjasama ini adalah hasil daripada cadangan serta tindakan daripada pihak Khazanah Nasional yang diterajui oleh Pengarah Urusannya, Tan Sri Azman Mokhtar. Oleh itu saya minta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat pihak Khazanah berhubung isu kerjasama MAS dengan AirAsia kerana kerjasama yang dibuat ini hanya merugikan MAS.

"Saya juga ada senarai bagaimana jawatan-jawatan penting di dalam MAS kini dipegang oleh pegawai-pegawai kanan daripada AirAsia.. - UtusanM'sia

Gua tak bleh nak bayangkan tahap KPI kesengalan korang ni.. sendiri yang mencadang.. sendiri yang meluluskan projek pertukaran saham antara Mas AirAsia tu.. tapi akhirnyer puak-puak korang sendiri yang membantah dan mintak ditamatkan kerjasama tersebut.. gila ker tak gila.. bangang ker tak bangang..

Tapi apa nak diherankan.. klau kita peratikan betul-betul pun.. memang ramai orang bangang yang berlagak pandai yang berkeliaran disekeliling kita sekarang ni.. dan yang bahayonya ialah bilamana ada segelintir daripada diorang ni berjaya menyelinap ker gudang-gudang emas milik syarikat kerajaan ataupun GLC dengan menyamar sebagai Kasim Pentelon si tuan penasihat 25 persen.. dan yang paling haru ialah bilamana ada dua tiga kerat muka malaon ni yang turut berjaya menjadi pemimpin di negara ni..

Modus operandinyer cukup mudah.. malaon ini hanya perlu membuat kertas kerja atau kertas cadangan dan membentangkanya depan pak menteri.. dan bila saja pak menteri mendengarkan keuntungan berbillion-billion ringgit yang bakal diperolehi maka pak menteri yang IQ tahap darjah lima anggur itu pun mula la meleleh air liur memikirkan keuntung yang bakal mereka kaut..

Dan dengan idea-idea sampah dari malaon-malaon ini la yang membuatkan abang Ajib terpaksa menebalkan muka membatalkan skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang telah luluskan dengan terpaksa wal asil balik asal semula ke skim lama.. iaitu Sistem Saraan Malaysia (SSM).. malah idea-idea sampah dari para malaon inilah yang menyebabkan timbulnya masalah pada perjanjian Mas dan AirAsia seperti yang berlaku sekarang ni.. setelah dikaji baru ler tersedar bahawa perjanjian tersebut dilihat berat sebelah..

Dan idea-idea sampah itu la yang membuatkan MAS yang nazak semakin bertambah nazak (tapi dianyer CEO semakin montel).. walaupun sebelum ini idea penggabungan tersebut telah mendapat pujian tinggi melangit dari kaki ampu dan kaki bodek termasuk dari media perdana serta dari ahli-ahli kabinet abang Ajib sendiri.. transformasi penerbangan katanyer.. tapi bila dah tersedar kena tipu maka dengan pantas semua kaki-kaki bodek dan kaki ampu itu pun cabut lari diam seribu bahasa..hampeh btul!! dan korang bayangkan la kalau idea-idea sampah si Kasim Pentelon ni diterima pakai oleh Felda Global Ventures Holding (FGVH).. tak ker habis semua terlingkup..

2 ulasan:

  1. Haaa...TM pun pernah jadi mangsa malaon-malaon ni semua..dulu kini dan selamanya...yang malaon-malaon ni yg untung bnayak..yg mnajat tiang dulu kini dan selamanya tak dapat untuk apa..puuiiiii!!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. jangan kan TM.. kodai kopi pakcik Midun kt kmpung gua pun pernah jd mangsa malaon2 ni... minum sirap berglas-gelas bila time bayar liat nk mampus.. akhirnyer bisnes lingkup.. pakcik Midun pun terpaksa brtukar kerjaya jd ultraman dyna kt seremban..

      Padam