Jumaat, 11 Mac 2011

DI MANA UNIVERSITI KITA DAA!!

Times Higher Education melancarkan senarai 100 universiti paling top di dunia. Ia berdasarkan survei terhadap 13,388 pusat pengajian tinggi di 131 negara. Universiti di AS menempatkan 45 universitinya di ranking ini. Di ikuti oleh UK yang menempatkan 12 wakil.



Ikutkan dari data Times tersebut, memang sah tidak ada satu pun wakil universiti dari Malaysia yang termasuk dalam senarai. Satu-satunya wakil dari Asia Tenggara hanyalah Singapura, iaitu National University of Singapore (NUS) dan Nanyang Technological University. Itupun NUS berada di posisi 27 dan Nanyang di tangga 91 terbaik di dunia.. dan yang mengejutkan adalah masuknya Jepun ke ranking 10 terbaik mengalahkan universiti terhebat dari Kanada, Australia dan Jerman...

Berikut adalah urutan 1-10 universiti terbaik di dunia:
1. Universiti Harvard- AS (1)

2. Massachusetts Institute of Technology- AS (3)

3. Universiti Cambridge- UK (7)

4. Universiti California Berkeley- AS (8)

5. Universiti Stanford- AS (4)

6. Universiti Oxford- AS (7)

7. Universiti Princeton- AS (5)

8. Universiti Tokyo- Jepun (27)

9. Universiti Yale- AS (10)

10. California Institute of Technology- AS (2)

* yang didalam kurung tu adalah ranking tahun lepas

Tak tau ler bila la agaknyer kita dapat tengok universiti kita kat Malaysia ni yang akan termasuk dalam senarai.. tak dapat 10 terbaik.. dapat dalam antara 100 terbaik pun dah boleh jalan mengepak per.. dan kalau diperatikan boleh dikatakan semua yang tersenarai adalah universiti dari negara-negara maju.. dan kita hanya tinggal beberapa tahun jer lagi nak mencapai ketahap itu..

Diharap pak menteri dan para pensyarah serta pelajar U kita kena ler ambil serius benda ni.. tapi kalau kita dok sebok ngan benda remeh-temeh.. asyik sebok ngan cintan cintun.. merempit tak tentu hala... serta dok kecoh dengan politik yang tak tentu arah macam yang berlaku masa pilihan raya kampus baru-baru ni.. gua rasa memang jangan mimpi ler nak masuk senarai.. dan jangan nanti universiti-universiti kita hanya layak bersaing dengan kolej komuniti kat kampung-kampung..

Lagi satu kalau nak ambik pelajar asing tu ambik ler yang ada kelas sikit.... yang awek tu pilih ler yang cun-cun dan yang balak tu pun ambik ler yang macho-macho tahap cipan.. jangan main tangkap muat jer.. semata-mata nak menunjukkan universiti kita hebat.. sekali tengok yang dari Afrika.. dah ler tak hensem.. sebok plak dengan kes black money.. yang amoi dari China datang kat sini tetiba jadi GRO plak.. memang frust.. tapi gua lagi frust sebab guanyer universiti iaitu Universiti OntahApoKeNamo turut sama tersingkir dari carta..

* Senarai lengkap bleh di layari di.. http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2011/mar/10/world-top-100-universities-reputation-rankings-reputation-times-higher-education

Tiada ulasan:

Catat Ulasan