Khamis, 1 November 2012

UNTUNG LER LU... MONOPOLI...

KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim menempelak tindakan Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin yang mendakwa tokoh korporat Melayu, Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary memonopoli semua jenis perniagaan di negara ini.
 

Zahrain memberitahu, sebagai seorang ahli UMNO yang berjuang untuk orang Melayu, Bung Mokhtar seharusnya bangga serta menyokong kejayaan yang telah dikecapi oleh anak Melayu seperti Syed Mokhtar dan bukan mengkritiknya. Sambil melahirkan rasa kecewanya dengan tindakan itu, Zahrain berharap Bung Mokhtar akan segera menarik balik kenyataan yang telah dikeluarkan terhadap tokoh perniagaan negara berkenaan.. - UtusanM'sia

Sebelum kita bertekak lebih jauh lagi.. mari kita fahami dulu apa dia monopoli tu.. kalau ikutkan kamus dewan bahasa Uganda Selatan.. monopoli ni berasal daripada bahasa Greek.. iaitu MONOS bermakna sendiri atau tunggal dan POLEIN pula menjual.. maksudnyer satu penguasaan sepenuhnya terhadap sesuatu barangan perdagangan atau perkhidmatan dalam pasaran tertentu oleh seseorang atau sesebuah syarikat... kira macam ejen tunggal ler lebih kurang..

Dan gua pun tak tau la apo yang best sangat dengan monopoli ni.. sampai ada yang sanggup bertegang leher mempertahankan sistem ni.. agaknyer diorang ni terpengaruh dengan permainan monopoly tu kut.. tapi terus terang gua cakap.. gua memang hangin dengan si monopoli ni.. bukan tu jer.. orang yang bagi lesen monopoli tu pun sama bikin gua paneh.. kalau stakat nak monopoli bisnes nangka madu atau jambu batu tepi jalan gua takda halnyer.. lantak korang ler..

Kita tengok Astro pun dah cukup.. dah berapo ramai orang yang hangin dengan si Astro ni.. sampai dalam parlimen pun dibincangkan masalah ni.. tapi ada tindakan yang dikenakan kat si Astro tu.. satu hapah pun tarak.. yang pak menteri paling handal bleh buat pun hanya stakat suruh orang ramai boikot jer.. tapi si tokey Astro langsung tak heran.. lu suka lu tengok.. tak suka lu sana duduk diam-diam sebab ini Astro gua yang punya..

Abang Bung.. cuba tanya pakcik Zahrain tu.. berapa ramai dah jutawan Melayu yang berjaya beliau lahirkan melalui sistem monopoli ni.. kalau ramai hingga beratus atau beribu orang.. haa itu memang gua sokong ler.. tapi kalau setakat Pak Syed sorang tu jer yang dia nak bangga-banggakan.. baik tak payah.. takan la berjuta-juta orang Melayu yang ada kat Malaysia ni.. hanya Pak Syed sorang tu jer yang pandai berniaga.. yang mampu serta layak memonopoli bisnes kat negara ni.. orang Melayu lain semua hampeh tak bleh pakai..

Apakata kalau ler sistem monopoli tu kita dipecahkan dan dibahagi kepada beberapa orang Melayu yang lain.. sebagai contoh bisnes tepung.. si Amit Jambul.. Dollah Sempoi dan Minah Karen kita berikan permit import tepung gandum.. si Luncai.. si Karim Kargo dan si Kudin Bulat import tepung ubi.. si Usin Ranggi dan Kathy Montel kita bagi dia lesen import tepung kanji.. si Dolmat Gebang dan si Ambo plak tukang import tepung beras.. manakala tepung keledek atau tepung keladi kita bagi kat Munah Murai.. Darus Koboi dan Kadir Sepet yang import..

Haa tengok.. berapa ramai bakal jutawan Melayu yang kita dapat lahirkan hanya dengan bisnes tepung jer.. itu tak masuk lagi bisnes minyak.. gula.. beras.. tayar beskal... sampan.. apam balik.. cendol atau karipap pusing..  bayangkan kalau sistem monopoli tu dipecahkan dan dibahagikan kepada 2 atau 3 ribu orang Melayu yang berkelayakan.. gua rasa sampai jer tahun 2020.. mau separuh orang Melayu kita jadi jutawan..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan