Jumaat, 19 Oktober 2012

MEMFRANCAISKAN AES!!.. OKEY GAK..

PUTRAJAYA, 17 Okt  -- Para pengguna jalan raya diminta supaya jangan memberi peluang kepada syarikat konsesi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) membuat untung menerusi kesalahan-kesalahan di jalan raya. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha berkata ia hanya dapat dilakukan sekiranya semua pengguna lebuh raya mematuhi had laju yang ditetapkan di atas jalan raya, dan tidak melanggar arahan lampu isyarat.

Katanya setakat ini, 14 kamera dipasang di seluruh negara di laluan yang dikenali oleh polis sebagai 'black spot' atau kawasan yang sering berlaku kemalangan jalan raya sehingga membawa kematian. Beliau berkata hanya polis sahaja yang boleh mengenal pasti lokasi itu dan sistem ini sama sekali bukan ditampilkan untuk memberi keuntungan kepada syarikat konsesi AES.. - Bernama


Baru ler gua paham sekarang betapa pentingnyer sistem AES ni kepada pembangunan dan kesejahteraan rakyat di negara ni.. kalau ler gua tau.. awal-awal lagi gua dah berdemo.. desak pak Menteri supaya pasang benda ni kat seluruh pelusuk kampung.. termasuk kat kampung gua.. dan kalau boleh kat rumah pun gua nak pasang satu.. kira macam kempen Satu Kampung Satu AES ler..

Tapi camno pun pak Menterl.. lu jangan risau la.. gua dan rakyat M'sia yang lain akan cuba sedaya upaya untuk melingkup dan memufliskan tokey konsesi AES tu tanpa sikit pun membantutkan tahap kelajuan kenderaan kitorang.. termasuk la Skyline GTR dua tayar gua tu.... haa padan dengan muka tokey tu.. biar melingkup.. ada ker kereta power disuruhnyer bawak slow macam pegi makan angin.. chehh!!.. tapi gua tak la sampai hati nak suruh orang ramai supaya memboikot semua jalanraya kat negara ni.. kalau diboikot camno plak gua nak pegi kojo.. tak larat la plak hari-hari nak naik jet peribadi..

Sebenarnyer bukan susah pun nak melingkupkan diorang tu pak Menteri.. caranyer cukup mudah.. semudah memakan lempeng.. alaa bila nak sampai kat area kamera tu kitorang slowkan ler kereta.. motor ataupun beca kitorang tu.. kitorang ikut ler aturan tu macam pijak semut pun tak mati.. tapi bila lepas jer melintas kat kamera tu.. kitorang pun berdesup ler balik.. pecut macam orang hilang akal... haa amcam bijak tak kepalo otak gua ni.. tapi pak Menteri jangan plak bagi tau idea gua ni kat tokey konsesi AES tu yer.. bukan apo gua takut kocik hati plak tokey tu nanti..

Tapi kalau nak lagi cantik.. apakata pak Menteri suruh jer tokey konsesi AES tu supaya memfrancais sistem tu kat gua atau kepada sesiapa jer yang berminat.. nanti bleh ler gua pasang benda tu kat kampung gua.. tak dapat banyak dapat dua tiga bijik pun kira okey ler... bukan apo.. semenjak jalan kat kampung gua tu dah cantik.. gua tengok orang kampung bawak kereta pun bleh tahan gak desup-desup.. kalau dipasang mau rasanyer kamera tu tak menang tangan nak menangkap gambar.. apa susah.. nanti untung tu kita bagi la 50-50... samo kito kayo.. samo-samo la kito bergumbira..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan