Selasa, 21 Februari 2012

RAMAI LA PEMIMPIN POYO SKARANG NI..

KUALA LUMPUR – Datuk Seri Najib Tun Razak meminta umat Islam memilih kerajaan yang mampu menjamin, memelihara serta memartabatkan kesucian agama Islam pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang. Perdana Menteri berkata, perkara tersebut perlu diambil perhatian serius oleh setiap umat Islam kerana hanya melalui kuasa politik sahaja yang mampu melindungi agama suci itu.

Sehubungan itu, menurut beliau, Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang jelas perjuangan mereka tidak menguntungkan kepentingan Islam, sebaliknya lebih memberi faedah kepada DAP.

‘‘Politik amat penting kerana ia melibatkan kuasa. Kuasa boleh menentukan segala-galanya. Oleh itu, buatlah pilihan yang tepat apabila sampai masanya.


‘‘Kesimpulannya juga mereka yang mengundi pakatan pembangkang (Pas dan PKR) bukan menguntungkan parti yang diundi tetapi memberi manfaat kepada parti yang tidur sebantal dengan mereka... - UtusanM'sia

Stakat bercakap nak berjuang dan mempertahankan agama semua orang boleh cakap.. gua rasa mat rempit pun boleh bercakap.. tapi untuk membuktikan dan melakukannyer bukan satu keja yang mudah.. semudah memakan karipap... Nabi kita dulu pun teruk diuji dengan berbagai rintangan semata-mata untuk memelihara serta memartabatkan kesucian Islam.. tapi kalau kita pun tak seberapa nak lalu.. baik tak payah ler kita nak riak dan angkuh sangat.. mendabik dada hanya kita dan kerajaan kita jer yang layak memikul tanggungjawab tersebut.. dan baca plak berita kat bawah ni..

Profesor Madya Ridhuan Tee Abdullah yang kecewa dengan pemimpin sekarang kerana tidak berjaya membentuk sahsiah suami dan isteri dengan ajaran Islam mempersoalkan bagaimana mereka mampu mentadbir negara jika rumah tangga sendiri tidak terurus.

“Sekiranya ahli keluarga sendiri tidak menutup aurat misalnya, bagaimana dia hendak memimpin negara dan menyuruh orang lain berbuat demikian. Begitu juga anak-anak mereka perlu terlebih dahulu dijaga kerana ini memberi imej kepada pemimpin berkenaan,” katanya dipetik akhbar Sinar Harian.

Tanpa merujuk sama ada tokoh berkenaan dari pihak kerajaan ataupun pembangkang, Ridhuan Tee, sebagai berkata mereka itu tidak boleh dijadikan sebagai model peranan atau ‘role model’ kepada generasi akan datang. - M'siaKini

Memang betul pun.. pemimpin-pemimpin poyo yang cakap tak serupa bikin.. bercakap tanpa mencerminkan diri seperti apa yang dikatakan oleh Ridhuan Tee tu memang ramai berkeliaran disekeling kita sekarang ni.. bercakap memang berdegar-degar.. semua yang dia tau.. bukan stakat pasal agama jer.. pasal politik.. ekonomi.. sosial.. seni hingga ler kesukan.. walaupun sepak bola pun tak berapa nak reti.. dan kerana diorang ni terlalu ramai membuatkan pemimpin yang betul-betul tulin semakin hilang dan tenggelam..

Nak tengok pemimpin poyo macam ni senang jer.. cuba korang jemput diorang ni ke majlis yang berkaitan dengan sukan.. seperti merasmikan sukan polo air atau pun sukan gusti.. dan sebelum tu korang suruh la dia bagi ucapan sepatah lima kata.. haa korang akan tengok macamana dia bercerita pasal sukan.. tentang kebaikan bersukan.. pung!! pang!!.. pung!! pang!!.. mengalahkan ahli sukan yang dah menang pingat olimpik.. dah sudah tu korang suruh plak pemimpin tu join sekali bersukan... haa korang tengok....

Begitu jugak kalau ke majlis yang berkaitan dengan kesihatan.. maka pemimpin poyo pun akan bercerita la tentang bab kesihatan dari muka satu sampai tamat... beria-ia suruh orang ramai bersenam bagi menjaga kesihatan.. bercerita bagai nak rak tentang cara-cara pemakanan yang betul... pung!! pang!!.. pung!! pang!!.. kiranyer yang mendengar tu tak payah lagi la baca buku kesihatan.. tapi bila tengok yang berucap kat depan tu.. umang aii!!.. body bukan main lagi gemok-gedempol.. super obes....

Itu belum lagi masuk bab perpaduan... masing-masing bukan main lagi berdegar- degar bercakap tentang perpaduan.. sebok la suruh rakyat menjaga keamanan negara ni dengan hidup rukun damai.. siap menasihatkan rakyat supaya jangan bergaduh dan tidak terpengaruh dengan politik sempit lagi jumud.... pung!! pang!!.. pung!! pang!!.. menasihatkan orang.. tapi kalau ditengok diorang sendiri yang tunggang-langang.. bergaduh dan bertekak siang-malam pasal isu politik remeh- temeh...

Kalau bab agama pun bleh tahan gak yang berdegar-degar.. gua rasa korang pun pernah tengok perangai pemimpin yang di katakan oleh Ridhuan Tee tu.. tak kira ler pemimpin besar atau setakat pemimpin kecil-kecilan.. cuba tengok diorang ni berucap di majlis keagamaan.. perghh!! bukan main lagi bercakap mengalahkan ustaz dari Mekah.. pung!! pang!!.. pung!! pang!! ada jer yang tak kena.. tapi keluarga sendiri huru hara.. anak kluar masuk disko.. malah ada yang sanggup meninggalkan bini dan beria-ia ke hulu-ke hilir naik helikopter semata-mata nak mengejar artis... tak gitu Jejai!!..

4 ulasan:

  1. Kepimpinan melalui Teladan tak de dah... teladan tak elok ramai nak ikut ... dah tahap kritikal dah nie... huhuhu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tukangkrut.. kepimpinan melalui teladan dah lamo pupus tapi kepimpinan ikutdan memang ramai.. huhuhuu..

      Padam
  2. nampaknya..aku pun bakal menjadi pemimpin kot..
    hahahhahahaha

    BalasPadam
    Balasan
    1. miss poyo.. gua memng dah lamo tau yg lu ni memang brbakat jd pemimpin tapi stakat pemimpn persatuan kompang kampung paya mat insun la.. camno pun mari kita tengok apa kata serveyyy..

      Padam