Isnin, 10 November 2014

TIADA MAAF BAGIMU.. IYO KE TU PAK MENTERI?..


PUTRAJAYA 9 Nov.. - “Tiada maaf bagimu”, tegas Tan Sri Muhyiddin Yassin terhadap pendatang tanpa izin (PATI) yang menceroboh, termasuk ahli politik yang terlibat melin­dungi pencerobohan di tanah tinggi Cameron Highlands sehingga menyebabkan bencana banjir lumpur dan tanah runtuh Rabu lalu.

Timbalan Perdana Menteri berkata, bagi membanteras gejala yang berleluasa itu, kerajaan akan menggerakkan operasi bersepadu melibatkan beberapa agensi penguatkuasaan bagi memastikan pihak terlibat segera dikenakan tindakan tegas.


“Satu daripada sebab kenapa perkara ini (kejadian banjir dan tanah runtuh) berlaku adalah tidak ada ke­tegasan dari segi pelaksanaan undang-undang dan penguatkuasaan terhadap mereka yang melanggarnya.


“Jadi, kita telah putuskan bahawa kerajaan perlu ambil tindakan tegas dan saya telah arahkan satu operasi besar-besaran dilaksanakan bagi memastikan hal ini dihentikan segera,” katanya.... - UtusanM'sia


Nampaknyer kita masih tak berubah-ubah.. walaupun dah berapa kali ditimpa bala bencana dan musibah.. dan kita pun nampaknyer masih jugak tak serik-serik.. walaupun dah ramai yang cedera hingga ada nyawa yang kena tarik.. malah kita tetap degil masih jugak menarah tebing dan tanah.. hingga banyak hutan dan rimba yang ada dah habis punah.. kononnyer semua tu untuk pembangunan dan ekonomi negeri bagi kesejahteraan umah..

Ini la masalahnyer bila dilantik orang bangang jadi pemimpin serta penguasa.. hanya pandai bercakap tapi tak reti bahasa.. bila cakap bukan main lagi berdegar-degar seperti dia ler yang paling bijak serta mempunyai IQ luar biasa... sedangkan itu semua wayang dan lakonan yang sia-sia.. apataknyer baru kena dikritik sikit dah tersinggung dan terasa..

Tapi bila dah berlaku bencana.. dimana tebing dan tanah runtuh di sini-sana.. tau plak memasing menunjukkan kuasa.. tau plak yang tanah tu dah diteroka dan digondolkan semau rasa.. tau plak itu yang pendatang haram dah semakin berleluasa.. dan bila dah berlaku bencana dimana habis rumah dan kereta dipukul rata.. tau plak memasing membebel bercerita tentang segala tok nenek undang-undang dan akta..

Apa yang gua cakap ni bukan la nak mengata.. tapi itu la realitinyer masalah yang melanda negara kita.. bila kebanyakan pemimpin dan penguasa yang ada semuanyer kaki auta.. tak bleh pakai.. hanya setakat makan gaji buta.. sedangkan masalah yang berlaku betul-betul di depan mata.. dan bila dah kena sembur.. baru ler memasing menggelupur.. dan terus jer para pendatang dan peneroka haram tu diburu dan gempur..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan