Thursday, May 28, 2009

MARI MEMAHAMI KONSEP 1 MALAYSIA


1 Malaysia..??!! Korang faham ko makno 1 M'sia ni.. memang la Malaysia ni satu jer.. kalau M'sia ni ado sepuluh mau la plak posmen tersesat nak antar surat korang..  tapi kalau korang pernah masuk tadika kemas kat kampung dulu.. gua rasa korang mesti paham konsep 1 M'sia ni.. Kalau member gua ManHassan sebok mencipta lagu 1 Malaysia tapi kat sini gua nak cipta karangan berbentuk 1 Malaysia plak.. dengan menggabungkan berbagai-bagai rentak etnik.. dari heavy metal hingga lah ke irama keroncong.. dan kalau korang boleh paham dan dapat menghayati karangan kat bawah ni..  korang telah berjayo memahami konsep 1 M'sia Tahap 1.. tapi kalau korang tak paham.. apo ke bondo yang gua tulis ni sampai berbelit kepalo otak.. bermakna korang telah berjayo memasuki Tahap 2..


Tajuk: Kucing Saya


Saya ada seekor kucing.. Dia punya nama Atoi.. teman beli kat pasor besor di Perok semase teman dengan anok sedare teman dok melilau-lilau kat pokan Tapah.. ini kucing manyak suka kacau sama saya.. eden nak membuto pun tak sonang... lagi satu Atoi ni suke bebenor makang ikang yang ambo dok beli dekat pekan di Kedai Buluh.. Tiap-tiap pagi.. time aku bangun tidoq jer.. Atoi mesti dok mai main-main kat kaki cheq.. di cakau-cakunyer kaki aku sambil memakang ikang ateh tilam yang gua bili dekat itu Ah Kau punya kedai..


Ayoo.. yoo. sato hari.. itu kucing sudah bikin kacau samo eden punyo tilam.. aiiyaa.. manyak busat punya cilaka ini kucing.. apa pasat hang melepaih hajat kat ataih tilam cheq haa..  awat hang tak nak poi melopeh kat tompek lain.. Ni yang buat hati aku terbakau ni.. Kamek syusah-syusah bagi ekau makang sodap-sodap.. tapi inikah balase yang mu baleh kat kamik skuargak..  


"Pioww.. pioww".. satu pukule padu tendange tanpo baye teloh singgoh topat di rusuk kiri Atoi.. Melihatkan gua punya kemalahan belada ditahap super maksima.. maka itu Atoi pun bukak langkah selibu.. cabut lali ooo.. Lalu teman pun tanpe belengoh lagi terus mancapai sebuoh jet ski yang berado kat  tongah laman ghumah Usin Lidi.. lalu terus manghambat Atoi keliling kampung..


Melihatkan dirinya di hambat.. Atoi pun mencapai sebuah scrambler yang kebetule lalu disitu.. lantas memecut laju menuju ke Kuala Lumpur.. dan semaso Atoi cubo mengambil satu selekoh yang sangat tajam di Jalan Duta.. dio telah terserempok denge skumpule mat rempit sedang mencuri basikal.. 


Menyedari akan kedatange Atoi.. tanpo berlengoh lagi met rempit itu pun bertempiarang menyelamatkang diri.. dan tanpo membuang itu mase Atoi pun turus jugak menghambat kumpule mat rempit tersubut.. cheq yang sedang menghambat Atoi dari belakang bilo melihat jer kejadian tersubut.. turus jugak samo-samo membantu Atoi menghambat mat rempit tersebut.. Lalu berlakulah adegan kejor-mengejor yang begitu dahsyat dan ngeri antara gua.. Atoi dan mat rempit tersebut.. bermulo dari Gombak sehinggalah ke garisan penamat di Pantai Dalam.. Dengan bantuae pelagok ngeri yang di import khas dari Kelante iaitu Tan Sri Maro bersamo penduduk Kerinci akhirnyer mat rempit tersebut berjayo ditangkap.. 


Selepaih kejadiang tersebut shaye dan Atoi pun bermaaf-maafan.. dan kamek pun pulang semulak ke kampung bershamo-shamo dengan menaiki jet ski Usin Lidi yang gua rembat  shemalam... shambil menyanyi lagu Ketipak Ketipak Ketipung dengan gembirenyer..



* Psstt.. pssttt.. artikel ini boleh juga digunakan sebagai bahan rujukan untuk peperiksaan PMR yang akan datang..

Wednesday, May 27, 2009

ANTARA LIRIK DAN LAGU


Biaso kalau pagi-pagi sampai jer opis gua mesti belek suratkhabar dulu.. kalau jumpa berita yang menarik baru ler gua baco.. tapi kalau cerito politik Malaysia ni memang sambil lalu jer la gua baco.. biaso la politik.. propa jer lobih.. bondonyer tak seberapo pun.. Hari ni bilo gua belek-belek surat khabar terjumpa pulak kolum Anjakan Seni oleh member gua Aziz Itar..tajuk Hasilkan muzik asli.. Lirik berkualiti... 


Camno pun slepas baco artikel tu.. gua pikir2 betul gak apo yang dio komen tu.. apo yang gua tengok dan dengar sekarang ni memang  dah banyak sangat lagu2 yang merapu2.. tangkap muat.. kiro syok sendiri...  Seingat gua bondo ni start sejak lagu tangkap leleh muncul 10 tahun dulu la.. kiro zaman rock hampeh Edie Hamid la.. macam kumpulam Scoin.. Straw la.. Sengal la.. Sangap la dan macam2 mak nenek lagi kumpulan S ni.. kono pulak melodi pun dah macam samo jer mendayu-dayu.. nak kato menangis ko menyanyi ni... hanya nama kumpulan jer yang lain..


Maso tu kalau gua dengar jer lagu2 camtu.. silap-silap dengan radio-radio gua hambat masuk lombong.. nanti tak pasal2 jer gua kena sakit jiwa.. dari dengar lagu camtu baik gua dengar lagu Pok Amai-Amai.. ado gak pengajaran yang gua dapat.. tapi member gua Mira suka dengar lagu tangkap leleh camtu.. siap salin lirik tu tampal kat fail.. fuhh..


Suatu hari tu.. biaso la maso drive pergi kojo.. gua sempat gak la pasang radio.. sambil dengar si DJ merapu tak tontu hala dan mainkan lagu2 artis terbaru..  gua sempat gak la dengar  di DJ pasang lagu terbaru dari album kumpulan kira baru gak la.. biaso la skarang ni sebok dengan kumpulan indie.. jangan silap bukan kumpulan india tau.. tajuknyer gua pun tak tau la.. melodi dio ok la.. tapi tang lirik tu yang gua tak puas hati.. tak tentu arah macam  main tangkap muat jer.. janji ado lirik.. apo lagi dengan pantas gua tutup jer radio tu.. kalau lagi lamo gua dengar mau terbabas gua masuk parit..


Kekadang tu gua terpikir gak apo bondo la lagu ni nak cerito.. skojap cerito kono tinggal dek kekasih.. skojap cerito rindu separuh mati.. skojap cerito pasal lombu terlopeh dari kandang.. skojap lagi cerito rumah masuk pencuri.. sampai gua pun poning memikirkan apo message lirik lagu ni.. semua nak dimasukkan dalam lirik lagu tu.. nasib baik kesah nenek diorang nak kawin dengan presiden kelab gasing Lembah Pantai pun tak masuk sekali dalam lagu tu.. kalu tak.. mau gau koma dalam kereta tu..

Tuesday, May 26, 2009

NAK BERANGAN KOJAP...


Korang mesti tertanyo2.. mano pulak poinyer Penanggah ni.. dah duo tigo hari ni takdo pun cerito merapu yang terbaru.. dah kono colek ko.. kano ISA ko.. blog ni dah kono blok ko.. Ado.. janganlah korang risau2 sampai tak tidor malam dan ado plak nak g report polis.. sabar bebanyak.. gua masih ado kat sini.. tongah kontrol macho dibawah pokok manggo kat tepi simpang jalan Gombak ni haa..


Sehari duo ni memang tak boleh nak cakap laa.. memang hari sebok sedunia gua.. makan minum pun tak tentu arah.. tidor pun asyik mengigau jer teringat kerja yang tak abis-abis.. biaso la CDO... ateh sikit setongah inci dari CEO.. sebok.. rasa-rasa gua kalau orang lain dah lamo kono parkinson.. sampai member gua David Beckham ajak poi mancing pun tak sonang.. Sorry la David.. lu ajak David Arumugam jer la.. kalau tak adik lu si Nuek.. teman lu g mancing..


Namo pun dah kojo yer tak? Mesti la sebok.. Nanti kalau takdo kojo boring ler plak.. relaks jer 24 jam.. merayau kehulu-kehilir orang pun menyampah...  jangan kan orang.. mak bapak pun naik risau.. beras abis duo tigo kampit.. tapi hasil takdo.. nasib baik la gua ado kojo gali perigi ni haa.. kalau tak?.. tak tau la apo nak jadi.. boleh la gua tolong mak bapak gua kat kampung.. dapat la hantar duit sikit-sikit.. stakat duo tigo puluh ribu sebulan..


Kekadang tu gua berangan gak.. kalau lah gua ni kayo macam Bill Gates kan best.. tak payah susah nak bangun pagi-pagi berebut2 layan jem kat highway MRR2 tiap-tiap hari... Pendek kato.. potik jer jari smua dapat... kono plak pakai skyline GTR sport rim 8 inci.. ekzos lori tanker.. fuhh.. maso tu jangan cakap la.. memang awek keliling pinggang.. sampai kono ambik nombor laa kalau nak ajak gua kluar dating.. tapi smua tu stakat berangan jer laa.. bukan kono bayar yer tak.. hehehee

Friday, May 22, 2009

FAM Tidak Layan Kafa


SELEPAS Presiden Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa meluahkan dilema yang dihadapi, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pula seperti enggan melayan kemelut yang dihadapi Kafa.. - Kosmo


Begitulah antara kemelut yang begitu kronik dihadapi oleh Kafa sejak penggantungan Maro.. penyerang hendap mereka yang terkenal dengan kelicikannyer menjaringkan gol sendiri ditempat sendiri.. Nampaknyer gandingan terbaru antara pemain import mereka Nuek.. dari pasukan snuker Senegal Fc.. bersama Uzzey dan Ambo dilihat tidak begitu menjadi.. apatah lagi sejak dibelasah oleh pasaukan N9 dengan jaringan yang begitu besar.. 48-0.. Gandingan ini juga nampaknyer sering dilihat bercakaran sesama sendiri.. Tidak seperti gandingan sebelum ini yang begitu mantap dan amat digeruni oleh penduduk kampung Kedai Buluh dan kampung Sireh.. 


Maro yang kami temui semasa merayau-rayau di pasar malam Wakaf Mek Jenab menyatakan ketidak puasan hatinya terhadap penggantungan beliau selama 81 tahun itu.. menurutnya beliau lagi.. semasa insiden tembak-menembak itu berlaku sehingga menjurus kepada layangan kad merah adalah satu tuduhan melulu yang tidak berasas dari parti pembangkang.. Sebenarnya semasa kejadian itu beliau sedang menonton wayang dengan anak tokey pasir dari Ulu Langat.. 


Selain Maro.. pemain pertahanan.. Akrun Musa dan ManHassan turut dilayangkan kat hijau.. ketika dilihat cuba membantu pasukannyer membakar basikal pak cik Karim di luar stadium..


Manakala..  Apis Sakmi selaku ketua jurulatih pasukan Kelantan turut menyatakan.. beliau sekeluarga begitu tertekan diatas insiden tersebut.. Penggantungan Maro juga adalah satu faktor yang membuatkan pasukan bimbingan beliau bertambah merosot dan jatuh ke divison 6 liga Tumpat.. Beliau juga turut mengakui.. pasukan bimbingannya masih belum begitu serasi dengan sistem terbaru 4-4-8 bagi menggantikan sistem lama 7-7-4..

Thursday, May 21, 2009

MEETING.. OH MEETING...


Hari ni tetiba plak kepalo gua ni terasa buntu semacam.. tak tau nak tulis cerita apo dalam blog gua ni.. pagi tadi ado gak terlintas kat kepalo hotak ni nak tulis cerito pasal peperangan antara sekumpulan tenuk dengan cipan di felda Palong 1.. tapi memandangkan kisah tu terlalu lawak dan sadis maka terpaksa la gua batalkan hajat gua tu..


Tadi maso meeting kat opis petang tadi.. ado gak satu dua idea merapu yang datang menyelinap.. tapi setelah pekena bihun goreng ngan nescafe tarik.. abis semua tu luput bersama-sama bihun goreng yang gua rembat sampai dua pinggan.. Gua kalau bab-bab meeting ni memang paling gua anti skali.. tapi kalau ado mieating boleh laa di gagahkan jugak..


Bilo masuk bab meeting ni.. teringat plak gua satu kisah semasa gua menghadiri satu meeting kat tempat keja gua.. kisah hampeh ni pun kira dah lamo laa.. tapi gua teraso tragedi ngeri tu macam baru jer.. pendek kata kisah tu sentiasa membayangi hidup gua.. kalau dipikir2 kelakar pun ado.. poning pun ado gak... bilo teringat kekadang tu gua boleh tersenyum sesorang.. memang gilo..


Biaso laa.. meeting bulanan.. smua staff kena laa hadir.. jadi ramai laa dalam bilik tu sampai ado yang kena berdiri berhimpit-himpit sampai ado yang berlago pipi ke dinding la... nak menunjukkan bertapa ramainyer orang kat dalam bilik meeting tu.. tapi yang paling gua boring sekali sobab meeting tu takda eating..


Gua ingat meeting ni biaso la.. mesti cerita pasal masalah komputer rosak.. paip bocor ko.. disiplin staf yang suka datang lambat ko.. atau pun paling tidak pun masalah deadline.. rupa-rupanyer.. laaa.. meeting  nak buat kutipan bulanan smua staf untuk beli barang letak kat pantry.. cehh!! buang maso gua jer berhimpit kat dalam bilik ni.. gua ingat mesti la ado perkara penting nak di meetingkan.. hampeh betul..


Biaso la.. dalam ramai2 tu ado la mamat-mamat dan minah-minah skema ni yang bagi idea merapu.. ado yang nak kutip sorang 10 hinggit la sebulan.. ado yang 15 hinggit laa.. ado yang suruh boli maggi la.. milo laa dan macam2 lagi laa idea-idea merapu ni.. dah tu kena diwajibkan plak kat smua staf.. hampeh btul.. bilo smua dah nak bercakap.. bilik meeting tu pun dah jadi hiruk-pikuk.. dah macam kat pasar ikan.. gua dah mulo start boring laa..


Apo yang penting sangat meeting ni.. langsuang takdo cerita pasal masalah opis langsung.. Hati gua dah start paneh.. gua bukan makan pun benda ni.. lagi pun gua memang tak minat nak join benda-benda macam ni.. kalau nak minum pun baik gua lepak kat kantin jer.. sapo la yang bagi idea bangang ni.. 


Dalam ramai-ramai tu ado la jugak yang protes.. kutipan 15 hinggit sebulan tu banyak sangat la.. ado yang tak mampu.. banyak nak pakai duit la.. ado tu yang mengadu sebelum ni dio punyer maggi kat pantry kena rembat laa.. yang milo kena sembat pun ado gak.. tak tau la malaon mano yang punyo kojo.. pergghhh.. gua nyer tension dah masuk tahap cipan.. tak pernah seumur hidup gua masuk meeting macam ni..


Akhirnyer setelah berhimpit-himpit hampir tiga jam kat dalam bilik tu.. cadangan tu pun akhirnya terpaksa di batalkan.. cehh.. memang kojo gilo.. memang buang maso jer tigo jam.. tapi hasil tak do.. ikutkan kalau la ado bom kat badan gua ni.. mau jer gua letupkan bilik tu.. biar smua berkecai termasuk dengan gua-gua sekali.. padan muko..

Wednesday, May 20, 2009

TRAGEDI KELI DAN BABI


PETALING JAYA - Pengusaha ternakan ikan keli di negara ini perlu mempunyai sijil halal yang sah kerana mereka juga bertindak sebagai pembekal yang memasarkan produk itu kepada pihak lain seperti peruncit. - Kosmo

"Ini dah lobih... hang mesti bongkarkan jugak isu babi dan ikan keli ni.. apa nak jadi.. jadilah.. hang nak kena tangkap ka.. kena ISA ka.. itu aku tak peduli yang penting hang kena bongkarkan gak isu babi hampeh ni.. bukan apa.. aku pun dah terbeli 2 kilo ikan keli kat Perak nu.. kena plak buat masak sambal fuhh.. melotop.. kalau hang tak bongkar.. hangpa siappp.." begitulah antara kemarahan dan ugutan yg gua terima dari seorang blogger dari utara TehrasaCoke semalam.. 

Dari siasatan awal nampaknyer blog beliau masih dalam pembikinan mungkin modal ciput kot.. kalau tak cukup modal pinjam la kat along..

Walaupun akta pengangkutan jalan 1878... artikel 9 kurungan 11 tidak membenarkan kami menyentuh isu ini.. tapi dengan rasa malas dan paneh hati.. marah bercampur geram mako pihak kami akan cubo jugak memanjangkan masalah ikan koli dan babi ini ke meja ketua kampung Mat Insun..

Untuk pengetahuan TehrasaCoke.. tepat pukul 11.24 pagi waktu asia barat 76 darjah garis lintang utara.. dengan suhu 25 Mghz.. pihak kami yang diwakili oleh sdr Ambo.. sebagai ketua pasukan sorak.. sdr Nuek.. penolong ketuo pasukan kadet bomba.. Maro stunman dari Kelantan dan Latip selaku ketuo darjah 5 merah bersama 10 anggota dari sekolah tadika bistari semenyeh telah menggempur markas ternakan babi dan ikan keli tersebut tanpo belas kasihan..

Pemberita khas kami.. Nuar Mastika dan cik Mastura dari Urtv yang berada didalam kolam ditempat kejadian.. melaporkan terdapat kira-kira 20 ekor babi telah terkena sawan babi.. 58 ekor patah kaki dan 7 ekor lagi rmendapat  sengal-sengal tulang..  manakala 100 ekor ikan keli hanya mendapat cedera ringan.. 

Menurut fakta terbaru yg dikeluarkan oleh jabatan perangkaan negara.. tokey kolam tersebut telah berjayo melepaskan diri dengan menggunakan helikopter yang disewa khas dari Sudan.. keadaan menjadi begitu cemas bilamana stunman Maro telah berjayo menangkap kipas helikopter yang sedang berputar.. ini membuatkan penduduk kampung yang cemas melihat kejadian tersebut menjerit gembira.. beberapo ekor babi juga dilihat turut cuba membantu dengan menghambat helikopter tokey kolam yang jahat itu bersama beberapo orang belio dan beliowanis kampung tersebut..

Untuk pengetahun TehrasaCoke dan ketuo kampung Mat Insun.. setelah operasi pembersihan tersebut berjayo.. kini ikan koli tersebut boleh dimakan dengan selamat tanpa was-was.. masak lomak pun sodap....

Tuesday, May 19, 2009

MAAP..MAAPP..MAAPPP..!!!


Disini pihak PENANGGAH ingin memohon jutaan maaf kepada kesemua penduduk kampung Mat Insun di Pendang Kedah.. di atas kegagalan pihak kami untuk hadir bagi upacara penyampaian hadiah kepada finalis AF7 baru2 ini..

Ketuo kmpung merangkap pihak penganjur Sdr Manhassan.. diberitakan cukup bengang dan marah di atas ketidak hadiran tersebut.. dikatakan telah mencabut 5 batang pokok kelapa dan menghambat sekumpulan kerbau Pak Cik Brad Pit yang kebetulan melintas di tepi balairaya sebagai tanda protes..

Untuk pengetahuan pihak penganjur.. kegagalan ini adalah disobabkan pada tarikh dan waktu yg sama.. pihak kami terpaksa memenuhi sekurang-kurangnyer tiga lg jemputan yg begitu hebat dan meriah berbanding dengan acara AF kat kampung korang.. iaitu anugerah bintang Lipis Idol di Pahang.. anugerah bintang Dikir Barat di kampung Kedai Buluh.. Kota Baru dan lagi satu menonton persembahan royal sarkas oleh sdr Ambo dan Nuek... yg di jemput khas dari Zimbabwe..

Woww.. siap naik belakang tapir lagi tu.. satu lagi persembahan mereka yang begitu mengejutkan.. hampir2 meng'koma'kan pihak penganjur dan sebahagian penonton yg hadir ialah bagaimana sdr Ambo wrtawan Mastika dan Nuek dari mjalah Mangga telah berjaya menghilangkan diri sendiri dalam kotak kasut.. caya laaa..

Oleh itu segala kecelaruan minda dan kerugian yg terpaksa di tanggung oleh pihak penganjur Sdr Manhassan.. merangkap ketua kampung Mat Insun amat tidak kami kesali.. oleh itu pihak kami berjanji akan mengulangi lagi kesilapan yg sama pada masa akan datang...

Monday, May 18, 2009

5 TIP SEMPOI & KEJAM.. Cara2 Nak Meninggalkan Makwe


Aiii.. gua ingat Senah Montel jer ado masalah.. rupo2nyer Usin Lidi pun ado masalah yang samo gak... tapi bukanlah masalah balak.. tapi ni masalah makwe laa.. Menurut Usin.. dio punyo awek huhh..susah nak cerito laa.. cemburu gilo babi.. tahap gaban gando 27.. tak boleh nak beronggang langsung.. sekojap yo hilang mula menalipon.. sampai Usin ni nak poi kojo pun masih tak pecayo gak.. biaso la Usin ni pun bleh tahan hensem dan miang macam Nuar Mastika.. awek mano tak cemburu.. tp camno pun terpaksa la gua turunkan tip sempoi gua kt dio.. korang kalau nak cubo pun bleh laa.. selamat kono hambat.. hehee


1. Garang semacam - Takdo maso nak romantik2 ni.. bilo jawab call tu tinggikan sikit suara anda tu.. tak payah la nak jawab "Sayang.. anje bucuk tngh buat aper tu.. Dah makan?.. Tak payah.. buang maso yo smuo tu.. Tapi jawab je "Hoii.. ekau nak apo ni.. apahal lu talipon gua ni..? Lu nak makan.. makan ler sesorang.." Dengan tu dah tentu makwe akan terasa hati terus merajuk dan meninggalkan anda..


2. Buat-buat sebok - Kalau tak sebok pun buat2 ler sebok.. time dio call tu.. anda pura2 la buat bising.. ketuk ler apo yang ado kat depan anda tu.. kotak ko.. bosi.. motor...kalau ado kapal terbang kat depan tu.. haa itu pun boleh anda ketok.. supayo dio ingat anda tengah sebok bekerja.. dah tentu dio tak jadi nak ajak anda keluar dan poket anda pun selamat..


3. Simpan gambar awek lain - Sajer tayangkan gambar awek lain.. kalau tak ada gambar.. anda ambik jer la gambar dalam majalah atau surat khabar.. poster wayang pun bleh.. lagi bosa gambar yg anda simpan lagi bagus.. kesan dan risikonyer pun lg besar la... tp siap2kan la badan anda untuk di karate atau cakar..


4. Jalan laju2 - Semasa anda berjalan-jalan bersama awek anda.. baik di taman bunga atau pasar malam.. cuba lah anda berjalan laju-laju.. kalau boleh belari selaju yang mungkin seperti dikejar hantu.. dengan itu makwe anda tidak akan dapat mengejar anda dan tertingal kat belakang..


5. Menyamar jadi pendatang haram - Ini tip yg paling brutal antara tip2 dalam dunia ni... masa anggota Rela tengah buat operasi tu.. anda pergi la kat kawasan dimana ramai pendatang haram.. masa kena tangkap tu anda mengaku la yg anda pendatang dari Bangla ko.. Indon atau dari Afrika... kalau nk yg ado class.. mengaku ler yg anda dari Perancis ko.. Amerika atau German.. dah tentu anda akan dihantar pulang.. maka dengan itu anda akan terselamat dari awek anda untuk selamo-lamonyer.. heeeheee..


* Tip ini pernah di praktikkan dengan cemerlang oleh member gua Nuek.. semaso nak blah dari sorang awek.. anak tokey pasir.. kuuiiikuiii..caya laa Nuek.. dio praktikkan yang no. 5 kut.. Oii Nuek bilo nak balik dari Sudan..


Friday, May 15, 2009

5 TIP SEMPOI & KEJAM.. Cara2 Nak Meninggalkan Pakwe


Lotih.. lotihh.. tak monang tangan gua nak layan e-emel yang bertali arus sampai guanyer server melotop-lotop.. macam bertih goreng...  biaser ler banyak yang puji.. ado yang mengutuk.. yang ugut nak hantar bom atom pun ado gak.. yang tak puas hati dngn driver teksi.. geram ngan ketuo darjah.. menyampah ngan Rosihan Anuar pun ado.. rindu ngan ketuo kampung pun boleh tahan.. namo pun dah blog paling kejam dan merapu.. biaso laa tu... mungkin diorang ingat gua ni cikgu kaunseling kut...


Dalam banyak2 e-mel tu gua tertarik dengan satu e-mel... namo pengirim Senah Montel.. kau orang boleh bayangkan la sendiri camno keadaan pengirim emel tu.. Masalah si Senah apo lagi kalau bukan masalah pakwe.. katanyer pakwe dio ni bukan main garang.. macam ahli gusti Undertaker tak romantik langsung.. dah tu tak ler hensem macam Adi Palong Satu... tu yang dio mintak gua selesaikan masalah dio ni.. bagaimano caro nak blah dari balak dio tu.. Disini terpakso la gua bagi tip2 sempoi yang gua blajar selama tujuh tahun kat tadika kemas Batu Kikir tahun lepas.. Jommm...


1. Jangan mandi - Bilo dua tigo hari lagi nak kluar dating.. anda tk payah la susah2 nak mandi.. simpan la daki tu duo tigo inci.. kasi dio punyer bau meletop... Kalu nak dapek yang lg power.. lumur ler badan anda tu dengan air longkang atau telur tembelang gerenti pakwe anda akan pitam dan cabut lari meninggalkan anda.. silap2 kalau poi tengok wayang satu panggung akan lari kluar..


2. Makan yang mahal2 - Fuhhh... Senah Montel suka ler bab2 makan ni.. Bilo time makan kat kedai anda order ler makanan yang paling mahal... paling tidak kerapu 6 rasa.. udang bakar atau ketam sambal 4 orang makan walau pun yang makan tu anda berdua jer... jangan lupa bungkus sekali untuk family anda di rumah.. dengan ini pakwe anda akan diserang sakit jantung kena plak hujung2 bulan atau tengah pokai... pasti tak lama lepas tu dia akan blah meninggalkan anda..


3. Buat suara chipmunk - Ni kena jiwa kartun sikit.. bilo pakwe anda talipon jer nak ajak awk keluar buat-buat ler suara tu sengau2 atau macam suara doremon.. ini akan membuatkan dio tension dan segan nak ajak anda keluar...


4. Mintak duit hari2 - Haa ni kena buat muko tak malu la.. cubo anda mintak duit hari-hari kat balak anda tu.. jangan la mintak sikit2 kalau stakat dua tiga hinggit baik tak payah... Cubo anda mintak dua tigo ribu sehari.. kena sebulan mau jd limo enam puluh ribu.. silap2 anda boleh jd jutawan baru.. lamo2 balak anda pun jadi papa kedana dan blah meningalkan anda..


5. Buat2 gilo - Idea ni yang paling brutal skali.. bilo time makan kat kedai atau dating kat tepi tasik buat-buat la gilo atau sawan babi.. dah tentu dio akan terkejut beruk dan malu besar bilo tengok anda meracau-racau dan berguling-guling kat dalm kedai atau tepi tasik tu.. paling brutal.. buat2 ler gilo tu kat pasar malam atau kat dalam shoping komplek... pasti balak anda akan cabut lari.. malu sioll..


* Untuk mendapatkan kesan yang lebih mantap gabungkan tip no.1 dan no.5 gerenti melotop.. tp jangan sampai anda dihantar ke Tanjung Rambutan sudah... pihak kami tidak akan bertanggungjawab...

Thursday, May 14, 2009

POLITIK HAMPEH..


Zambry Bertugas Semula - IPOH 13 Mei - Kemelut politik dan proses mahkamah berkaitan krisis perlembagaan negeri Perak tidak akan menghalang jentera kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) menjalankan urusan pentadbiran seperti biasa - Utusan M'sia


Apo ekau ingat kalau ekau tak masuk bertugas tu kitorang boleh mati kebulur ko dan kalau ekau masuk kojo pun bukannye kitorang ni boleh makan nasik sampai 6 pinggan dapek tanah sorang 20 ekar... takdo bezanyer pun.. samo yoo.. tak usah la nk dirisaukan.. Yang happy sampai tak tido malam pun mungkin kroni2 kau orang yoo.. tengah mengiro-ngiro 'mana ana punya syer..' dan yang poning cumo rakyat ngan hakim kat mahkamah tu.. tak jadi kojo.. asyik nak memikirkan masalah kau orang.. bergaduh macam budak kocik berobut guli.. malu la shikit datang ramai2 ganggu kito shorang.. 


Itu ler sobabnye gua tak minat ngan politik2 ni.. kena plak ado pemimpin yang dah tau hampeh tapi tak sodar diri nak jugak jadi pemimpin tu.. aiii geram je gua.. kalau ikutkan hati mau jer gua cabut pokok ketapang kat depan gua ni.. Gua gerenti la.. sumpah makan sate 20 cucuk.. yang kauorang bermati-matian berobut kuaso ni bukan nak menolong rakyat sangat pun.. cerito yo nak membantu orang melayu.. menaikkan taraf hidup bumiputra la.. tapi hadooo.. pombohong yo semuo tu.. 


Kalau macamni la semangat kau orang nak membantu orang melayu sampai bertumbuk-tumbuk.. bersilat.. banting sana.. banting sini.. dah jadi macam power ranger.. sampai ado yang masuk lokap.. Rasa-rasa gua tak sampai dua tahun.. mau 50 peratus ekonomi kat M'sia ni orang melayu yang kontrol.. dah lamo orang melayu kayo-rayo.. BMW menjalar duo tigo bijik kat depan rumah.. banglo sorang lapan bijik.. ini tak ado.. cerito yoo. pioww..piiooww.. buek modal politik.. hampehhh..


Susah-susah.. kauorang lantik jer member gua Rosihan Anuar yang jadi pemimpin.. dah tentu aman.. dio pun apo kurangnyer...muko pun hensem.. lawak pun bleh tahan gak.. Yang penting dio ni anak jati Perak.. orang Rungkup.. aktif gak berpesatuan.. presiden kelab sukan lg tu... nanti bleh ler gua tompang kayo sekali.. paling tidak jadi punahsehat.. hehehee

SAYANGILAH DIA SEADANYER



Dulu masa bebudak kat kampung.. gua ado sorang kawan.. kitorang panggil dio ni Bob jer.. dio ni tuo pun dua tiga tahun jer dari gua.. nak kato kamcing tu tak la.. tapi tiap2 petang kitorang samo-samo la main bola.. jago gol tu memang posisi totap dio la.. maso tu kalau Halim Napi tengok mesti mintak autograf laa.. Bob ni asal Melako.. pindah kat kmpung gua pun sebab mak dio kahwin ngan orang kampung gua.... dapek la sorang adik pompuan.. kelebihan dio ni kalau bab mengaji... pergh kira top kampung idol la.. pernah jadi johan tilawah antara kampung tu.. menyanyi pun bleh tahan la suara dia.. kalau nak dibandingkan dengan Maro penyanyi lagu ubi stelo tu.. gua mintak maaf laa..


Nak di jadikan cerito mak si Bob ni tak la berapo sehat..kiro ado mental problem sikit... orang panggil gilo isim la kut... lagi satu mak si Bob ni suka berpantun.. orang Melako la katokan.. mengaji pun bleh tahan laa... masalahnyer penyakit dio ni datang tak kiro maso.. kalau time penyakit datang.. habis semua yang lalu kat depan rumah tu kena hambat... tak kira la yang naik motor tau basikal.. Siap-siap la tukar gear lapan... Mano yang jalan kaki tak pasal-pasal jadi pelari pecut... Tapi gua tk pernah kena lagi laaa.. 


Tapi yang paling gua respek ngan Bob ni ialah tanggungjawab dio dengan kelurgo tak pernah lupo... kiro diolah yg jadi ketuo keluargo.. ado ayah tiri pun dah tak berapo sihat.. biaso la orang tuo.. ado omak sakit la plak.. adik pun masih sekolah lg.. kiro si Bob ni la yang menanggung dan menjaga diorang semua.. mungkin itu dah nasib dio kut.. 


Satu hari tu gua ngan member gua lepak kat bus stop.. bukan nak menunggu bas pun.. sajo nak buang maso.. selain tu ado la sorang pak cik yg baru balik menoreh turut singgah.. mungkin nak hilangkan lotih.... Tak lama lepas tu mak dan adik kecik si Bob ni datang nak menunggu bas... gua cam biaso la.. relaks jer ngan member gua.. 


Mulo-mulo tu mak dio ok jer berborak dengan pakcik yang duduk kat tepi tu.. tapi bilo tunggu bas dah dekat sejam tak lalu2 kena plak bilo tahan duo tigo kereta prebet sapu tak nak berenti.. perangai dio dah mula berubah.. siap dimaki hamunnyer kereta sapu tu.. sekali dengan berpantun-pantun tu... Bilo pakcik tu tanyo.. dio jawab dengan pantun... pakcik tu pun dah naik risau mungkin dio pun tak reti nak jawab ngan pantun kalau tak mau jadi pesta berbalas pantun kat bus stop tu... 


Satu hari tu mak dio buat perangai kat majlis kahwin kat kampung.. tak tau la tetiba jer penyakit dio datang.. mengamuk-ngamuk tak tentu pasal.. orang kampung semuo dah risau mano la tau tetiba plak nanti.. dihambatnyer rombongan pengantin lelaki.. mau tak kecoh satu kampung... nasib baik la si Bob ni ado skali maso tu... dio la memujuk mak dio balik... yang pelik tu sebengkeng-bengkeng mak dio tu kalah gak dengan si Bob ni.. Gua tau si Bob ni malu bosa gak ngan orang kampung.. iyolah mak dio buat perangai kat majlis orang... penonton pun ramai.. mau tak malu.. kalau kita tentu dah lamo cabut lari.. maluuuu...


Tak lama lepas tu bapak tiri dio pulak meninggal.. tinggal la diorang tigo beranak kat rumah tu.. mungkin bagi Bob kurang la sikit beban.. Satu ari tu ado la budak kampung gua yang kojo drebar lori ajak si Bob ni ikut dio kojo jadi kelindan.. apo lg bukan main suko lagi Bob.. tak sabar nak tunggu besok pagi.. Besok petang tu satu berito yang mengejutkan satu kampung.. budak kampung gua yg bawak lori tu dapat eksiden langgar rumah kat Durian Tunggal.. dan si Bob pulak meninggal dunia kat situ gak.. macam tak percayo.. bru jer smalam gua lepak2 berborak ngan dio.. gua pun tak dapat nak ziarah arwah ni sebab jenazah terus di bawak balik kampung dio kat Melako dan dikebumikan  pun kat sana gak.. gua pun tak bleh la nak bayangkan camno la keadaan mak si Bob tu bilo dapat tau berito ni..


Tu la dio sebahagian dari kisah kehidupan member gua arwah Bob.. yang mungkin kocik.. hampeh.. takdo nilai berito bagi sesetengah orang.. tapi bagi gua.. si Bob adolah satu lagenda.. contoh penunjuk jalan bagaimano kasih seorang anak terhadap ibunya.. yang mungkin kito pun belum tau lg mampu membuat perkara yang sama terhadap ibu kito..  last skali mungkin blum terlambat lg gua nak ucapkan Selamat Hari Ibu buat smua ibu kat dalam dunia ni.. dan kepada anda semua sayangilah ibu anda seadanyer walau macamno pun keaadan dio.. sobab kasih ibu tu sepanjang jalan dan doa ibu tak pernah padam untuk anak-anak dio.... 

Wednesday, May 13, 2009

MAT REMPIT... OTAK PUN JADI SEMPIT....


Tangani gejala rempit - TPM KUALA LUMPUR 12 Mei – Gejala mat rempit yang semakin membimbangkan perlu segera ditangani sebelum ia merebak menjadi ‘wabak’ yang mengundang pelbagai masalah lain dalam masyarakat, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. - Utusan M'sia..

Gua memang maleh nak komen psal kes2 mat rempit ni.. bukan apo.. cepat jer darah gua mendidih.. Ni la dio yang dikatokan dah terantuk baru nak tengadah.. maso api kocik dulu taknak dipadamkan.. tapi bilo api dah bosar..dah nak bakar tiang rumah.. baru laa nak meeting... nak buek itu..nak buek ini.. mengabihkan karipap ngan bihun goreng jer.. 

Dulu kato kes terpencil laa... kalau nak dibandingkan dengan 27 juta penduduk M'sia kes ni masih lagi tidak membimbangkan.. tapi skarang apsal plak membimbangkan.. memang hampehhh.. Lagi satu orang politik ni pun ado gak yang sengalnyer.. mano poi si Putera UMNO pembela mat rempit.. stakat ajak mat rempit poi terjun kat Khutub Utara.. konvoi kehulu kehilir minyak abih limo nam tangki.. baik tak payah.. baik bagi jer duit tu kat gua tau ler gua nak buat camno... ni makin teruk lg ado.. yang dapek namo dio.. last2 monang jadi ahli MT.. terus sonyap.. aiiiii geram jer gua...

Tapi camno pun gua sokong gak usaha nak membasmi mat rempit ni.. bukan apo gua kesian kat mak bapak diorang kojo siang malam cari rezki nak membosarkan anak.. tapi hasil hampehhh.. hati mak bapak mano yang tak sodih bilo tengok perangai anak dah macam cipanzee.. Tu la orang tuo2 dulu dah cakap sayangkan anak tangan2kan.. kalau nak melentur buluh tu biarlah dari rebung.. tapi bilo berdonting dah jadi bosi.. nak melentur kono la pakai API.. apo tunggu laii!! KASII SEBATTT LEERRR..!!!

Tuesday, May 12, 2009

PANAS..PANASS..PANASSS...



Woooiiiyooo..memang tak sangko.. sambutan terhadap blog gua ni begitu hebat skali..tak monang tangan gua nak balas email dan handset gua yang mahal ni pun tak berenti-henti berdering dari bulan lepas.....


"Hello can i speak to PENAGIH".. Satu panggilan misteri yang gua terima pagi tadi semasa gua tengah sarapan kat kantin..

"Ekau gilo ko..mano ado penagih.. PENANGGAH ado la.. tak reti baco ko..." balas gua sambil mengunyah dua keping roti canai...

"Sapo tu.." tanyo gua untuk kepastian..bukan per.. takut-takut mano tau ado member sajer nak main-mainkan gua.

"I'm Obama.. Presiden of Amerika...sorry la.. silap.. tak kisah la penagih ko penanggah ko yang ponting gua nak ucapkan tahniah diatas pelancaran blog lu yg hebat ni... sejak gua baco blog lu ni...gua dah jadi sasau skit..dari pagi sampai malam asyik tersenyum jer sesorang..sampai anak bini gau pun jadi heran.. tak tau la... dah kono penyakit H1N1 kut.. kahkahhhahahehehoohoo" jelas Obama sambil ketawa berdekah-dekah hampir limo minit.. 

"Jangan la cam tu En. Obama.. gua nyer lawak  tak la sehebat mano pun.. baru masuk lawak tahap 1 jer... Err..bleh gua tau camno En. Obama boleh cakap bahaso melayu loghat negori ni dengan fasih sekali.." tanyo gua..


"Tu la ekau tak tau..dulu maso gua sekolah kat Norway gua belajar Sains ngan Math dalam bahaso Negori.. tu yang gua terer skit speaking negori tu... tapi kalau ado maso gua nak belajar sejarah dan sivik dalam bahaso Kelantan plak..hehe.. Baru ler gau bleh berdebat dengan member lamo gua Maro kartunis Mamak Cyber yang dikatokan hebat tu.." jelas Obama...

"Ceehhh.. gua kenal Maro tu.. mamat ni belagak skit.. mentang2lah muka sebijik cam Brahim Ali.. tu yang dio eksen tu.. err bilo nak berdebat tu En.Obama.. mesti banyak lawak ngeri tu.. ok la Obama.. termakasih la sudi call gua pagi-pagi ni.."..


Perrgh... tu baru Presiden Obama.. blum lagi Presiden Togo... Ghana.. German..Cingkabau.. Engklebek.. Bahuii.. dan macam2 presiden termasuk presiden kelab belia Uthar Pradesh.. kalau nak sebut tiga hari tiga malam pun tak habis lerr..

Friday, May 8, 2009

HARI INI DALAM SEJARAH



Pergghhhhh!!.... jangan tak cayo gua skarang dah termasuk dalam golongan blogger...niat nak buek blog ni memang dah lamo tapi maso yg takdo..sebok memanjang...tapi dengan bantuan seorang member yang berlagak pakar blog.. Sdr Ambo yang gua import khas dari mjlah Mastika mako akhirnya terpancul la PENANGGAH blogspot ni dipasaran dengan cemerlang..terbilang dan hilang... camno pun kiro ok laa blog ni kalau nak dibandingkan dengan batu blok..hehee

Majlis pelancaran blog ni gua buat kat Palong 1... kira ramai gak la yang datang (tupun sobab ado makan free). Gua bukan nak cakap bosar la.. tapi menurut pakar blog Sdr Ambo yg gua lantik menjadi pakar audit.. bagi mengira bilangan pengunjung yang lalu lalang kat depan kemah... bagitau kat gua dianggarkan kira-kira 50,227 orang peminat berpusu-pusu membanjiri kawasan perasmian. Kemah 20X50 gua abis ranap kena serbu...nasik ayam lapan pinggan..air sirap duo tong..berpuluh-puluh ketul karipap tak tau hilang kemano..pendek kato keadaan memang betul-betul meriah ler.. Tapi yang yang paling sodih skali Presiden Sudan yang gua jemput khas untuk merasmikan majlis turut hilang dalam runtuhan kemah 20X50 yang gua sewa dari Amat Pomen.

Untuk mengelakkan keadaan menjadi tidak terkawal.. mako terpakso la gua suruh jugak pakar audit Si Ambo membaco teks ucapan Presiden Sudan walaupun ditulis dalam bahaso Tagalog...berpeluh-peluh Si Ambo kat atas pentas...bayangkan laa jejaka kacak bergaya yang di lahirkan di Kelantan ni cakap bahaso Tagalog mau tak terkehel lidah...

Abih jer majlis gua di serbu pulak dengan ribuan panggilan blogger seluruh dunia..bukan per diorang tertanyo-tanyo apo ke bondo nyer PENANGGAH tu.. Diorang bukak kamus dewan Kenya tak do perkatan PENANGGAH.. kamus dewan Sri Langka pun tak do.. begitu gak kamus dewan Sweden... Ghana.. Bolivia.. Panama... Turki pun samo tak do.. Lagi satu diorang tanyo apsal PENANGGAH kenapo tak pakai namo tapir ko..kutil pun ngam gak..cipan..qpxzkp blogspot pun cantik (bebelit tulang rahang nak menyebutnyer..).

Kalau nak tau PENANGGAH tu adolah istilah orang Negori Sembilan..orang Melako pun raso-raso pakai istilah ni gak.. kalau kenduri kawin bondo ni mesti ado punyo laa.. biaso tompek ni untuk port budak-budak belio berkumpul sambil bancuh air..hidang lauk ngan nasik untuk jemputan.. basuh cawan pun kt sini gak..pendek kato budak belio la kontrol tompek ni..lg satu bukan apo tuan rumah dah siapkan rokok untuk budak-budak belio yang buek kojo... tu di panggil rokok penanggah..budak tak belio pun samo menumpang ler..dah rokok free.. Raso-raso kau orang tentu paham bondo ni..hanyo mungkin istilah yo yang lain..kalau tak paham pandai-pandai laa carik kat kamus dewan planet Marikh...